Har kommit underfund med att vårt garage inte har något bygglov.

Då vi ligger i planering att uppföra en carport vid sidan om garaget, så funderar vi på vilka möjligheter vi har.

Har googlat mig till att det finns en 10 års gräns. vi köpte huset för 6 år sedan, så det gäller ju inte rakt av.
(hur bevisar man när det byggdes?)

Men är som sagt ganska grön när det gäller bygglov, så vilka alternativ har vi och vad medför dem.
 
Gränsen på 10 år innebär att du inte kan få rivningsorder, eller någon sanktionsavgift. Dvs. OM det gått mer än 10 år sedan det byggdes. Såvida inte kommunen har bevis för att den ex. byggdes för 8 år sedan så tror jag att de brukar acceptera vad ägaren säger. Men i ditt fall kanske du bör förstärka det med någon form av uttalande, eller ännu hellre ex. ett kvitto på garagedörr eller liknande som styrker tidpunkten. De flesta kommuner gör regelbundna flygfotograferingar, för att kunna hitta ev. svartbyggen.

Gränsen på 10 år gäller för det renodalde bygglovet, men om garaget ex. är byggt på strandskyddsområde så kan man åka på att riva oavsett hur gammalt garaget är (om det är byggt efter att lagen infördes, typ 1970). Finns fler liknande bestämmelser där preskriptionstiden inte gäller, tror ex. byggen i naturreservat kan rivas när som helst.

Vissa kommuner kräver att man söker och betalar för bygglov i efterhand, även om preskription inträffat, men de har ingen möjlighet att driva in bygglovskostnaden. Men de kan lägga på den vid ansökan om nytt bygglov för ngt. annat.

Såvitt jag förstår det så skall inte det svartbyggda garaget (äldre än 10 år) påverka en ny ansökan om något annat, negativt. Dvs. OM det skall gå att få bygglov för carport ifall garaget hade varit vitt, så skall inte kommunen kunna neka carport bara för att det finns ett svartbyggt garage. Men om garaget ex. gör att ni överskrider max tillåten byggyta på tomten så får ni inte öka ytan ytterliggare.
 
hempularen skrev:
Gränsen på 10 år innebär att du inte kan få rivningsorder, eller någon sanktionsavgift. Dvs. OM det gått mer än 10 år sedan det byggdes. Såvida inte kommunen har bevis för att den ex. byggdes för 8 år sedan så tror jag att de brukar acceptera vad ägaren säger. Men i ditt fall kanske du bör förstärka det med någon form av uttalande, eller ännu hellre ex. ett kvitto på garagedörr eller liknande som styrker tidpunkten. De flesta kommuner gör regelbundna flygfotograferingar, för att kunna hitta ev. svartbyggen.

Gränsen på 10 år gäller för det renodalde bygglovet, men om garaget ex. är byggt på strandskyddsområde så kan man åka på att riva oavsett hur gammalt garaget är (om det är byggt efter att lagen infördes, typ 1970). Finns fler liknande bestämmelser där preskriptionstiden inte gäller, tror ex. byggen i naturreservat kan rivas när som helst.

Vissa kommuner kräver att man söker och betalar för bygglov i efterhand, även om preskription inträffat, men de har ingen möjlighet att driva in bygglovskostnaden. Men de kan lägga på den vid ansökan om nytt bygglov för ngt. annat.

Såvitt jag förstår det så skall inte det svartbyggda garaget (äldre än 10 år) påverka en ny ansökan om något annat, negativt. Dvs. OM det skall gå att få bygglov för carport ifall garaget hade varit vitt, så skall inte kommunen kunna neka carport bara för att det finns ett svartbyggt garage. Men om garaget ex. gör att ni överskrider max tillåten byggyta på tomten så får ni inte öka ytan ytterliggare.
I det här fallet, där dom vill ha carporten i närheten av det bef garaget, så hade inte jag som handläggare beviljat ett bygglov för en ny byggnad utan att samtidigt ta upp bygglovsfrågan på det befintliga. Om det nya byggs intill det olovliga och dessa 3 byggnader då tillsammans har aspekter som måste spelas in, t.ex brandkrav, gestaltning osv, så skulle jag kräva att ni även sökte på det bef garaget.
 
Byggåret är lätt att bevisa med hjälp av flygbilder. Finns garaget med på 10 år gamla bilder så är det lungt.

Det går ju även att fråga förre ägaren, om denne finns i livet.
 
Så då återstår det bara att Vända sig till kommunen, för att se hur de ser på saken.
Det vi vet (men troligen inte kan bevisa) är att garaget inte byggdes efter att vi köpte huset för 6 år sedan.
Prata med förra ägaren tror vi inte mycket på..... , flygbilder skulle sådana fall vara en räddning.
Sen återstår det att se vilken kostnad det blir för att få garaget "vitt"
 
Finns det ingen granne som kan ha en uppfattning om när det byggdes då? Det skulle kunna finnas tillverkningsår angivet på garagedörren, eller ngn. annan utrustning i garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.