Tjenare alla, är ny här på forumet.

Jo det är som så att jag har funderat på att starta upp ett projekt gällande en uppgradering av gammal el i farsans garage. Då jag läst till elmontör för länge sedan så har jag nu fått upp ögonen för elinstallation igen och har börjat kika lite på vad som kan göras, vad som får göras av mig och vad som måste göras av en elektriker.

Lite historia om huset, det är ett hus som är byggt någon gång under 60-talet och är således väldigt gammalt speciellt all el. Har läst en del här på forumet (jätte bra forum!) och på nätet där många rekommenderar att byta ut elprylar i gamla hus då de kan orsaka allvarliga skador på både hus och människor pga. torkad isolering, ingen jordfelsbrytare etc. Gubben som bodde där innan min far hade bott där i nästan hela sitt liv och har dessutom dragit det mesta av elen själv (och det syns). Som det ser ut så har han fått tag på gammalt skrot från industrier och monterat in i huset/garaget.

Jag tog en närmare titt på hur elen är dragen i garaget och det är fullständig kaos. brytarna bryter nollan och inte fasen, "huvudena" i proppskåpet är överdimensionerade och för klen kabel är använd lite här och var.

kabeln (som är en kulokabel antar jag) kommer in till centralen i garaget och ligger på 3x2.5mm² och är fördelad över 2st 10A säkringar och 1st 6A. När jag sedan går ner i källaren för att kolla hur kabeln är dragen från HC och ut till garaget så får jag då syn på att det går en 3x1.5mm² kabel ut från HC till en kopplingsdosa och mellan kopplingsdosan och elcentralen i garaget går då denna kulokabel 3x2.5mm².
Frågan är hur gubben tänkte där.. Hur som helst så är alltså en fas utdragen till garaget och är säkrad med en 10A säkring i HC.

Det jag då hade tänkt göra är att byta ut kabeln mellan HC och dosan till en 3x2.5mm², byta ut hela centralen i garaget (sätta in en ny central med jordfelsbrytare) och byta ut olika vägguttag och brytare.

självklart ska en elektriker ta en titt på detta men jag funderar över är:

1. Hur skulle ni säkra kabeln som går till garaget i HC? är 10A rimligt?
2. Eftersom endast en fas är dragen till garaget och är avsäkrad på 10A i HC, hur ska då fördelningen se ut i den nya centralen i garaget? Ska alla uttag och lampor i garaget gå på en och samma 10A säkring där, eller bör man dela upp dessa på 2x6A?

Vi har dessutom en kompressor som körs lite då och då i garaget som har en startström på mellan 12-15A (230v). Den har en tendens att vara trögstartad. :p

Jag funderade på ifall det är värt att sätta upp ett 3-fas 400V uttag i garaget, men eftersom endast en fas är utdragen till garaget så är det bara att glömma såvida vi inte byter ut kabeln mellan hus och garage antar jag?

Lite bilder:

1.jpg
Elskåp med kåpa (garaget)
2.jpg
Elskåp utan kåpa (garaget)
4.jpg
Koppling i källaren HC->UC

/Simon
 
"Troligen" är det inget fel i att avsäkra 10A, utlösningsvillkoren borde uppfyllas. Dock ser ju installationen i garaget ut som skit då av den anledningen skulle du kunna rensa bort det och dra en ny femledare från huvudcentralen och sätta upp en ny central med jordfelsbrytare.
 
Välkommen till forumet!

Slit ner och dra nytt, blir mitt svar. Verkar ju inte som att det så himla jättemycket el i alla fall så.

//Patrik
 
@Grottan, okej, jo bara det att det är inte så "bara" att dra en ny kabel mellan hus och garage, det är rätt mycket jobb och det kostar en slant. Vi vill helst bara fräscha upp elen i garaget som det är just nu och sen i framtiden dra en ny markkabel då grunden måste grävas upp vid huset.

@Patrik_hed, jo precis, det är rätt simpla grejer egentligen. Jag tänkte köpa en central med HB, JFB och några säkringar därefter byta ut några eluttag och lampor. Att byta ut markkabeln får vänta ett tag.

Men det jag tänkte på är att om garaget är avsäkrat på en 10A säkring i HC, så borde jag avsäkra allt på en och samma 10A säkring i garaget också? för delar jag upp garagets utrustning på 2 olika 10A säkringar så kommer alltid säkringen i HC att gå först. Skulle jag möjligen kunna använda 2x6A i garaget som det ser ut just nu?

ps. jo jag vet, det ser för jävligt ut i garaget just nu. inget petskydd ovanpå centralen, ärjade kontakter, mantlar bortklippta m.m. ;/ ds.
 
Lämpligen sätter du en "normal" 3-fascentral i garaget med en normal fördelning av grupperna, och byglar faserna på huvudbrytaren till den dag ni gräver ned en bättre kabel.
Det beror ju också på hur mycket effekt ni behöver i garaget. Har det funkar med enfas 10A idag kanske det räcker imorgon också. Men vill ni ha ett CEE-uttag i garaget så krävs det ju trefas.

Det är f.ö. inget fel att blanda 1.5 mm² och 2.5 mm² då gruppen är avsäkrad med 10 A i HC. Genom att byta ut snutten med 1.5 mm² så kanske det går att säkra upp till 16 A - du behöver kontrollera utläsningsvillkor och spänningsfall.

Kablarna som syns på bild är ingen kulo, mer troligt EKLK. Men är det en äldre variant t.ex EKKL som använder biledaren som skyddsjord så behöver dom bytas - det förbjöds 1973.
 
Okej, jo precis så som jag hade tänkt mig. Att byta upp den korta snutten från 1.5 till 2.5 är givet, även om jag tänkt köra 10A i HC (det är ju trots allt gammal el). Hur markkabeln är jordad är jag inte hundra på, jag har för mig att manteln var avklippt när jag kollade förut men som sagt är inte säker, ska ta och kolla upp det.

Men om jag byglar en fas över alla "faser" i den nya centralen ute i garaget, så kommer jag då kunna använda alla säkringarna i det nya skåpet, men om jag då ansluter t ex. kompressorn till ena 10A säkringen, belysningen till en annan 10A och kupévärmaruttaget + några vägguttag till en 3e 10A så kan jag ju köra låt säga 8+8+8A utan att någon säkring bryter i garaget medan säkringen i källaren gått för länge sedan. Vad är då vitsen med att brygga allt i centralen?

Tack för alla snabba svar föresten. :)
/Simon
 
Du har samma "problem" i alla centraler...det går att ta ut mer än vad föregående säkring (t.ex huvudsäkring) tål.
Man räknar inte med att folk kör spis+bastu+bubbelbad+vvb+elvärme+tvätt+tork samtidigt. Sammanlagring kallas det.
Varje grupp avsäkras individuellt för vad just den grupper behöver.
Om detta sedan är ett problem i praktiken, då är matningen till centralen feldimensionerad.
 
Bo.Siltberg skrev:
Kablarna som syns på bild är ingen kulo, mer troligt EKLK. Men är det en äldre variant t.ex EKKL som använder biledaren som skyddsjord så behöver dom bytas - det förbjöds 1973.
Om det är installerat före 1973, så är det väl, i och för sig, lagligt att låta det sitta kvar?
 
Jag velade faktiskt några sekunder över mitt ordval när jag skrev detta, "skulle behöva", "behöver", "måste", men landade på "behöver" i hopp om att det skulle vara "lagom" för att förorda att dessa kablar byts :rolleyes:

Man får anta att det finns elsäkerhetsskäl till att det numera är förbjudet. Enda anledningen till att gamla befintliga installationer därmed inte förbjuds är att lagen aldrig har haft fel....men att senare lagar är bättre d^_^b
 
Gammalt måste aldrig bytas däremot är det ofta att rekommendera eftersom kabel åldras, gammal biledare som används som pen är för klena osv.

Ett annat kort svar på dina funderingar är att du själv inte får lov att göra ett endaste litet pul själv utan en elektriker ska göra rubbet.
 
Jo, när grunden ska grävas upp runt huset så ska en ny grovare 5-ledare installeras och då blir det lite mer kräm i garaget.

Att byta vägguttag och några lampknappar hade jag tänkt byta, resten överlåter jag till en elektriker alt. drar allt och låter elektrikern koppla in allt (förutsatt att han går med på det).

En annan grej som jag kom och tänka på.. farsan berättade att han råkade borra av den inkommande servisledningen när han skulle göra om ett badrum. Elektrikern som kom dit och skulle reparera kabeln gjorde detta genom att bara vira ihop kablaget och isolerade med lite eltejp/silvertejp. Det kan ju inte vara godkänt nånstans? :p
 
Det är inte godkänt nej, och dessutom väldigt farligt. Det går mycket ström i serviskabeln, kopplingar måste vara perfekta, annars kan det brinna. Frågan är om din pappa såg rätt, elektrikern kanske tvinnade ihop det med en torix toppklämma? Många av oss lekmän inser inte skillnaden mellan att bara tvinna ihop trådar eller att tvinna dem med en toppklämma.
 
Om garaget ska målas och göras snyggt så passa på att dra en 5G6kvadrat till utsida garage och dosa på den befintliga 3G2,5 där den kommer upp. Så slipper du riva i garaget när det är dags för ny matning.

Elektrikern som ska kolla på garaget BÖR även kolla till skarven som det låter!
 
Bo.Siltberg skrev:
är att lagen aldrig har haft fel....men att senare lagar är bättre d^_^b
Ungefär som med anti-rynkkrämer och bindor från Always Ultra och sånt.. :rolleyes:
Den nya produkten är alltid mer fulländan än den tidigare produkten, som även den var helt fulländad.

//Patrik
 
Patrik, hahaha, så sant! :D


Tack för alla svar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.