65000:- för oisolerat lösvirkesgarage på 40 kvm utan port och dörr där plattan finns gjuten redan. Rimligt pris?
 
låter dyrt, har du fått spec. på offerten, är det arbetskostnaden som drar iväg ?

tycker att 20000:- borde räcka för materialet (virke/papp, takpannor, fönster, färg och plåt) iallafall.
 
Vi betalar 150,000kr för vårat lösvirkesgarage på 40kvm då är det isolerat, tak,motorstyrd port, 2st fönster 1 dörr, gjuten platta, indraget vatten och avlopp+uppvärming, av luftvärmepump.

Så jag tycker 65,000kr låter rimligt inte ett överpris i alla fall.
 
Beror nog vad som ingår. Jag byggde nyss ett vidbyggt isolerat garage i leca och som putsats och det hamnade nog på drygt hundra. Bara plattan ligger på 10000-15000 och så hade jag lite special med vatten och värmegolv samt platt tak!

Ingår el, värme, några fönster? då kan det vara vettigt! Annars högt!

/Ralli
 
Man kanske ska läsa lite bättre :-[ Jag trodde att plattan ingick i ditt pris :-[

Men det gjorde den juh inte den fanns redan där. ::) Då måste jag nästan hålla med om att det lät dyrt.
 
Jag tror och tycker att garaget ni skriver om bör kosta max 60´. Dvs. allt!
 
Beror nog på var det ligger... i Stockholm är det nog rimligt, om ej skäligt, jag fick betala 45 000kr för en motsvarande carport med två väggar om 25 kvm, ingen el.
 
petol705 skrev:
Jag tror och tycker att garaget ni skriver om bör kosta max 60´. Dvs. allt!
Hej!
Är 60 000 kr inklusive arbetskostnader? Vi har fått ett pris från myresjöhus på platta, oisolerat garage inkl förråd för 167 000 kr. Men vi tycker det verkar lite mycket! Vad tycker ni?

Vi funderar nu på att bara köpa plattan från myresjöhus och köpa garaget från ett lokalt byggföretag. Vad är ett rimligt pris om plattan redan är gjuten med material och arbetskostnader?
 
Kan meddela att ett isolerat garage med tegeltak och gipsat inv kostar minst 2500kr/m2 +moms i dagsläget om det skall utföras med någon kvalitet och av en yrkesman med kvitto.
Ett oisolerat ligger på ca 2200kr/m2 +moms
Dessa priser inkluderar ej portar fönster eller dyl, inte heller plattan som under normala förutsättningar ligger på ca 1200kr/m2 (isolerad)
 
Tossegubbe skrev:
Kan meddela att ett isolerat garage med tegeltak och gipsat inv kostar minst 2500kr/m2 +moms i dagsläget om det skall utföras med någon kvalitet och av en yrkesman med kvitto.
Ett oisolerat ligger på ca 2200kr/m2 +moms
Dessa priser inkluderar ej portar fönster eller dyl, inte heller plattan som under normala förutsättningar ligger på ca 1200kr/m2 (isolerad)
Just det, minst.

Varför snåla in på garaget, sett att folk i tråden tycker det är dyrt och eftefrågar, som man kan kalla ladugård/ekonomibyggnad istället verkar det som ..... ;D
 
Jag vet åtminstone en bekant som byggt lösvirkes garage ca 60 kvm för ca 60 tkr inkl, isolering, el, avlopp, 2 portar, grund, färdiga takstolar med hållfasthets beräkningar osv - få ett bygge på 40 och svälla till summor som nämnts ovan skulle jag inte betala.

Det finns en massa lycksökare i byggbranchen som nyttjar och lever gott som hantverkare. Kolla och ring i runt så kan priset droppa med tiotals tusen kr.

Skall själv bygga senare ett 40 kvm - får se var det slutar ::)?//R
 
Sorry Robbie men jag kan garantera dig att det är HELT omöjligt att bygga ett varmgarage enligt normal standard för 1000kr/m2, vi tillverkar och monterar 30-50 sådana om året och inte ens med våra materialinköp och rabatter kommer vi ner i ens en materialkostnad på under 1000kr/m2 och till detta kommer markarbeten och lönekostnader mm.
Men skulle du ha en revulitionerande byggteknik och eller inköpskanaler som möjliggör detta erbjuder vi dig gladeligen en anställning fast anställning på stående fot och en dubbel avtalsenlig lön ;)
 
Sorry Robbie men jag kan garantera dig att det är HELT omöjligt att bygga ett varmgarage enligt normal standard för 1000kr/m2, vi tillverkar och monterar 30-50 sådana om året och inte ens med våra materialinköp och rabatter kommer vi ner i ens en materialkostnad på under 1000kr/m2 och till detta kommer markarbeten och lönekostnader mm.
Men skulle du ha en revulitionerande byggteknik och eller inköpskanaler som möjliggör detta erbjuder vi dig gladeligen en anställning fast anställning på stående fot och en dubbel avtalsenlig lön ;)
 
Räknar med att plattan till mitt bygge gick på straxt under 1000 kr/m2. Sen tillkommer allt ovanför så skaman ha det varmt med ett riktigt golv då får man räkna med betydligt mer än 1000kr m2
 
Tossegubbe skrev:
Sorry Robbie men jag kan garantera dig att det är HELT omöjligt att bygga ett varmgarage enligt normal standard för 1000kr/m2, vi tillverkar och monterar 30-50 sådana om året och inte ens med våra materialinköp och rabatter kommer vi ner i ens en materialkostnad på under 1000kr/m2 och till detta kommer markarbeten och lönekostnader mm.
Men skulle du ha en revulitionerande byggteknik och eller inköpskanaler som möjliggör detta erbjuder vi dig gladeligen en anställning fast anställning på stående fot och en dubbel avtalsenlig lön  ;)


Hmm, ok såg att det var fem år sedan han byggde - har allt stigit så mycket sedan 2001?

Koppar från ett pm av honom:

"Jag gjöt plattan på våren och lät den stå och härda i 3 månader.
Byggde sedan i lösvirke men beställde färdiga takstolar ( bygglovsnämnden i Järfälla vill ha hållfastighetsberäkning på taket och detta medföljde ).
Köpte garageportar, fönster från www.skanskabyggvaror.se
Virke från Ekesiöö/Byggmax.
Takpannor/papp Byggmax.
Allt gick på ca 60 000:- men det var 5 år sen.
Invändigt sitter det råspont+gips i taket, OSB skivor + gips på väggar...........
Grävde för grunden själv, isolerade med 100 mm frigolit, byggde form själv.
Fick betongen billigt via min ex granne, han jobbade då på NCC.
Garagert mäter 7,5 x 8.0 m invändigt."

Vad säger du Tossegubbe - helt uppåt väggarna idag - eller ::)?

Materialet i sig bör man kunna köpa med ganska bra marginaler ex har ju Villaägarnas medlemmar rabatter på 20 - 25% på en hel del material hos ex Fredells vilket blir en del.

Gör man jobbet själv så sparar man moms på jobbet, löner, utkörningsavgifter, transporter etc som ett byggföretag måste betala och debitera kunden, eller hur.//R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.