Hej

Jag vet inte om denna fråga hör hemma i detta forum.

Jag har nyss installerat en Crawford garageport och deras motor Ultra. Problemet jag har är att jag inte kan se garageporten innefrån huset. Det kan ju hända att man råkar öppna porten med sändaren utan att man vet detta.

Min fråga är om någon vet något bra sätt att bygga någon typ av sensor som kan indikera med en tänd lampa eller något liknade om porten skulle vara öppen. Det jag har funderat på är att skaffa ett lågvoltssystem med en tryckströmbrytare som går emot porten då den är öppen.

Några andra idéer?

//Johan

 
Montera en backspegel utanför fönstret?
 
eller lägg ifrån dig nyckeln när du kommer in ;)
 
Spegel har jag faktiskt funderat på, men det skulle ju vara lite smidigare
med någon typ av sensor.

//Johan
 
sätt ett gränsläge på porten som tänder någon form av bel.........varför inte takbel....i garaget eller ytterbel ;)
 
Hej

Är det någon som har ett bra tips på ett gränsläge?

//Johan
 
Elfa skulle har nog. Annars skulle jag tagit en magnet kontakt typ man har till larm och en tolvvolts lampa. finns många lösningar på ditt problem. Det är bara att göra nått som passar dig. :cool:
 
JED skrev:
Jag har nyss installerat en Crawford garageport och deras motor Ultra. Problemet jag har är att jag inte kan se garageporten innefrån huset. Det kan ju hända att man råkar öppna porten med sändaren utan att man vet detta.

Min fråga är om någon vet något bra sätt att bygga någon typ av sensor som kan indikera med en tänd lampa eller något liknade om porten skulle vara öppen. Det jag har funderat på är att skaffa ett lågvoltssystem med en tryckströmbrytare som går emot porten då den är öppen.

Några andra idéer?

//Johan
Du kanske få lite mer tips här, eftersom frågan har diskuterats tidigare : http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted1/17#17
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.