Jag har precis fått upp min garageport till garaget. Denna:https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/garageport-slät-vit-2400x2000

Nu skulle det vara trevligt med en motordriven öppnare.
Problemet är att jag har mkt lågt till tak, det är ca 2cm glipa mätt mellan tak och porten när den är öppen.

Taket är gipsskivor och min fundering är om det skulle räcka med att kapa upp typ " 10cm bred remsa" i mitten i taket så att jag kan fälla in hela garageportsöppnaren infällt om ni förstår hur jag menar?

Funderar på julas portöppnare, men har inte speciellt bra koll på om det skulle funka för mig.

Har ni något tips?
Tacksam för hjälp!
 
Jag har sidomonterade öppnare och den bygger inte på höjden.
 
Jag har inte hittat en universal sidomonterad öppnare tyvärr.

Men imorgon tänkte jag försöka mig på att såga upp gipsinnertaket och försöka fälla upp hela portöppnaren som jag tänker hämta från jula. Det står att minsta avstånd mellan uppfälld port och tak ska vara 4cm så om jag tar och sågar bort gipsskiva och lite isolering så hoppas jag att jag kan montera portöppnaren.
 
Funkar absolut som du tänker, att kapa ur för skenan. Vänta tills du har den på plats, så kan du kapa exakt så mycket som du behöver. Det blir snyggast.

Du kan också montera portmotorn (dragmotor, sån som har skena och går längs taket) åt höger eller vänster, den behöver inte sitta centrerad. Jag skulle tro att du kan montera den på väggen bredvid porten (om du har en vägg i närheten) och vara fantasifull med dragarmens infästning.

Som sista alternativ så finns det även axelmonterade motorer, som vrider själva axeln där fjädrar är monterade (om det är en takskjutport alltså).
 
  • Gilla
Davil
  • Laddar…
Tack för svaret oas!

Jag slapp såga upp innertaket efter ditt tips!
Eftersom taket inte är vågrätt och lutar så fick jag precis plats med takskenan/motorn längre ut på ena sidan.
Fungerar klockrent!
 
  • Gilla
oas
  • Laddar…
Kul att det löste sig! (y)
 
  • Gilla
Davil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.