En Volvo V70 är 149 cm hög, sen beror det på hur stor takboxen är. Jag har räknat med en höjd på 50cm inkluderat takräckena.
Jag kommer dimensionera min port efter en SUv med takbox, så har man framtidssäkrat garaget.

En Huyndai SantaFe är 173cm + 50cm blir 223cm, och kommer alltså använda en port som är 250cm hög, och kommer bygga med en inre takhöjd på 260cm, så slipper man känna i framtiden att man ångrar sig. Man vill ju inte gärna lyfta taket bara för att man köper ny bil... ;)
 
På fråga a svarar vi vet inte. ;)

På fråga b svarar vi vet inte. ;)

Jag är iväg o jobbar och har inte läst tidningen. Kommer hem på tisdag, och då läser vi ikapp förra veckans tidningar.

Åter kommer med svar då. På båda frågorna, då jag själv är på väg att kolla upp svaret på fråga a... ;D
 
Det var snabbt och lätt at ge svar på fråga a.

Om du köper deras största (Skånska Byggvaror) som är 2130mm hög så får du en höjd då porten är öppen på ca 190 cm. Vilket skulle ge 1 cm till godo.
Du måste även tänka på att du måste ha en takhöjd på minst 240cm om du ska ha automatisk öppnare.

Själv har jag tittat in mig lite på följande portar:
http://bygglagret.webdoc.nu/Takskjutport.asp?mode=detalj&Modell=582
Finns ett brett utbud av olika storlekar, dock lite dyrare än SKBV.

Men jag kan inte hitta hur mycket du tappar på höjden på dessa portar... Det får jag återkomma med senare.. 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.