Jo jag söker en port, typ jalusi, som går längs med väggen innan den planar ut på skenor längs taket, så att man inte förlorar takhöjden.
Finns det nåt vettigt sånt?
 
Låter som du är ute efter en takskjutport?
 
Ja det verkar det som!
 
Det funkar vanligtvis att vinkla en vanlig takskjutport så att den går mer uppåt, men så mycket är jag tveksam till.
Jag har en 5 meter bred port och där har jag vinklar allt invändigt ca 20-25cm mot "rätt" läge och det funkar som det ska.
Har ryggåstak i garaget så det är ju rätt störande att ha skenorna långt ner i taket, det som förstör är ju motorn för min del.

Alternativet är ju att köpa en högre port, finns ju både 2,5 och 3m port.
 
Redigerat:
Man borde också kunna sätta torsionsfjädern högre upp och låta porten gå rakt upp en stund innan den svänger in under taket. Men detaljer kring det får nog portleverantören lämna. Kan bara relatera till hur min funkar och på den kan jag inte se några större hinder att göra så, i stort sett bara att förlänga skenorna, och vajrarna.

Skulle vara om den tar i gummilisten i övre framkant då.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det går att beställa portar med lutande takskenor om det är det du är ute efter? Annars om du har "platt tak" alltså inte lutande så går det också att beställa portar med olika mycket highlift beroende på vad du behöver så att porten går upp till taket innan den viker av. Gå till din handlare så fixar de det.
 
Taket är platt och vinkelrät mot porten, så det borde antagligen finnas nån enkel standardiserad lösning verkar det som!
 
Du skall ha en port som är anpassad för höglyft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.