Har köpt en garageport med en urusel manual. Har fått upp porten och det återstår att spänna vajrar och fjäder samt koppla ihop motorn.

Grannen med samma modell har vridit fjädern ett varv cirka och det verkar som han låter motorn göra hela jobbet.
Varken grannen eller jag har handtag på porten så motorn är enda sättet vi öppnar/stänger.

jag har provat mig fram till tre varv på fjädern och porten blir enklare att öppna men långt ifrån att kunna stå upp själv. Behöva cirka sju varv för det.

Men sen kom jag på att tänka. Behöver fjädern verkligen spännas åt sju varv när man har motor? Manualen är inte tydlig gällande detta.
 
B
Vad säger manualen då? Om du lägger upp den så kanske någon kan hjälpa till att tolka den...

Porten jag har (Krokom60) säger så här
Manualsida, garageportinstallation, fjäderjustering, riktvärden, säkerhetsinstruktioner, tekniska illustrationer, svensk text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att förtydliga: Jag undrar alltså om fjädern behöver vara spänd mycket alls när man har motor för att öppna porten? Min granne som har samma modell som jag har spänt fjädern ett varv men det kan inte vara bra för motorn? Ett varv på fjädern avlastar inte porten särskilt mycket.
 
Jag har billiga kina-noname portar köpta för lite och ingenting för snart 15år sedan. Jag har nästan ingen spänning alls på fjädrarna pga ojämn bottenbalk, och det har inte varit några problem med mina motorer i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.