Hej,

Vi hade tänkt byta ut vår gamla slagport på vårt hus, den är ca H200cmxB250cm.

Innetakshöjden är endast 203cm. Vilken gör att de flesta takskjutsportar går bort.

Har hittat en port på garagehuset.se som är H185cmxB240cm.
Den skulle funka om jag sätter igen hålet lite. Men känner mig högst tveksam att köpa av garagehuset/handymann som fått en hel del kritik om man googlar dem, även om priset på 4495kr utan motor är lockande.

Vi är ute efter en enkel variant på port då vi endast förvarar gräsklippare m.m. i garaget. (Kommer inte köra in bilen). Så en port utan motor skulle gott duga, bara den är prisvärd.

Så finns det någon annan prisvärd portleverantör som ni kan rekommendera?
Slagport/vipport skulle också fungera, men dem verkar ju kosta nästan lika mycket som en takskjutsport.

Tack på förhand!
 
Jag hade kört på slagport för att behålla takhöjden
 
Yes, fast takhöjden är inte jätteviktig i detta fall.
Är inte sugen på att betala det dubbla bara för att det ska vara en slagport.
 
Jag renoverade våra slagportar utifrån samma problem.
Tog bort ytskikten, fyllde med frigolit. Sedan blev det tunn slät plyfa på insidan och profilplyfa på utsidan.
Både limmades och fixerades med spik (dyckertpistol) på insidan och skruv i de försänkta profilspåren.
 
Ja det är ju faktiskt också ett alternativ.
Portarna idag är dock lite skeva och är en glipa emellan dörrarna. Men det skulle väl gå att ordna till kanske.

Har du någon bild på dina renoverade?
 
ahlgren88 skrev:
Ja det är ju faktiskt också ett alternativ.
Portarna idag är dock lite skeva och är en glipa emellan dörrarna. Men det skulle väl gå att ordna till kanske.

Har du någon bild på dina renoverade?
Återkommer med det efter helgen när jag är hemma igen. Mina var skeva men pga att ytmaterialet var dåligt, då var det masonit på insidan med panel spikat på utsidan. Tog en port åt gången och även en sida i taget. Använde en släpkärra som underlag för att få det plant under arbetet.Började med att ta bort panelen och limma/skruva utsidan. Vände sedan och rykte bort masoniten, fyllde med isolering och på med tunn plyfa. Och sedan nya gångjärn.
 
Jag byggde om ett par gamla och tunga slagportar. Byggde på 7mm för att få i 30mm frigolit. Oljeboard på insidan och sen limmades plyfa på utsidan som sen frästes spår i. Tycker du ska ha slagportar 🙂



Renoverade slagportar med frästa spår efter isolering med frigolit och pålimmad plyfa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Renoverade vita slagportar på en grå uthusbyggnad med spårfräst mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Renoverade slagportar med frästa spår på plyfa och oljeboard på insidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man limmar cellplasten mot plywooden borde det dessutom bli sjukt stabilt, eller kanske rentav nån plåt om man tycker det är snyggare
 
Så ser porten ut efter 5-6 år, lite skitig blir den efter en vinter men det ska tvättas bort. En lätt smutsig grå garageport med handtag som ska rengöras efter vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ahlgren88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.