Har ihärdigt gjort mitt bästa att hitta ett bra svar på detta men utan resultat.

Skall bygga ett garage på lutande berg. Har ej möjlighet att fylla upp till plant underlag och ej möjlighet att spränga så det enda som återstår är att på något vis fixa till en stödmur runt två sidor som håller inne massorna. Min ide är att helt enkelt mura upp en lecamur med armering mellan varje lager. Lecablocken muras på dubbad, armerad gjuten sula mot berget för att få det plant. Sedan fylla upp innanför muren med makadam eller samkross och sedan gjuta grunden ovanpå. Frågan är om detta är ok med en murad lecamur och hur pass hög man kan göra den? Då berget inte är plant så kommer höjden variera mellan ca 40cm upp till ca 1,3m. Hade tänkt att på de högsta ställena göra någon form av stöd mot muren som håller emot men det kanske inte behövs. Kloka råd mottages tacksamt..
 
Spontant bara se till att ev fukt som kommer in i utfyllnaden kan rinna ut på nått ställe. Tycker att det ska kunna bli fukt/frostproblem annars men vet det gör jag inte
 
söker själv information om exakt samma problem. Bygger garage på lutande berg i vår.
Är det inte risk för sättningsskador om man gör som du tänkt?
Jag är tacksam för all information kring grundläggning på berg. Måste finnas någon som kan detta här eller hur! :-/
 
Ser att jag glömde påpeka att viba fyllningen riktigt duktigt
 
Håller stödmuren för riktigt duktig vibb? :-?
Hur mkt tänker du lägga mellan bergets högsta punkt och plattan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.