Vad ska ett nytt garagegolv tåla?

Vi byggde ett garage i höstas, med hjälp av en byggfirma.

När vi skulle byta däck på bilen nu i vår, blev det märken efter domkraften i betongen. Inte gropar, men synliga märken. Är det verkligen okej? Vi befarar att golvet snart kommer att bli förstört om det tex har fastnat stenar i däcken när man kör in. (Vi har inte börjat använda garaget än, utan det här var första gången bilen kördes in).

Till saken hör att betongen inte verkade stelna som planerat när de gjorde plattan.
 
Det låter lite märkligt att betongen inte har "stelnat" på ett halvår.
Har den frusit innan härdningen var klar?

Kanske bäst att låta någon kunnig inspektera som en förberedelse för en ev. reklamation.
Under tiden kanske det är lämpligt att lägga t.ex. en plywoodbit under domkraften.
 
Du skriver att det var i höstas, kan det vara så att plattan frös innan betongen hade bränt ordentligt. Om det skulle vara så så blir det ofta så att den vittrar i ytan (frysskador) som flagor, det är troligtvis inget allvarligt men det lär inte sluta innan hela ytan har vittrat. Man kan förekomma detta genom en betongslipning av hela ytan. Sedan är det lämpligt att behandla med epoxi eller liknande. Men det är i vart fall ett fel, som den är ansvarig för som göt plattan.
 
Det låter inte bra/normalt.
Min garageplatta är glättad till spegelblank yta men jag har fortfarande inte efter 1.5 år lyckats få några direkta märken, då har jag ändå kört både dubbdäck dagligen (vintertid) och skotrar med hårdmetallstyrstål.

Min platta är dock behandlad med Lithurin som enligt tillvekaren ska öka hårdheten i ytan med upp till 10ggr (tror jag det var).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.