Funderar på att bygga ett garage och fick ett prisförslag på 120.000 för att färdigställa själva plattan för garaget på 40 kvm. I priset ingick då rubbet med framdragen el, slangar för golvvärme och dränering. Verkar det priset vara ett ok pris?
 
Tycker spontant att det låter dyrt, men hur mycket isolering är det? Är det mycket markarbete? Svårt att komma till med betongbilen?
 
Osäker på hur mycket isolering som fanns med i priset, men tilltänkt garageplats är Sundsvall, och markarbetet är inget speciellt och inte heller svårt för betongbilen att komma på plats. Garaget är tänkt att ligga i direkt anslutning till vår infart och där är det idag gräsmatta och plant.
 
P
Tycker det också låter lite väl dyrt...
Men ska du verkligen ha golvvärme?
 
Golvvärme är väl jättebra i ett garage, torkar upp bra. Beroende lite på vad man har för uppvärmningssystem att mata golvvärmen med naturligtvis.

Tycker 120 papp låter jättedyrt, då materialet torde kosta kanske 30-40. Borde betyda att det är beräknat ca 4 veckors jobb för en man i priset. Jag tror snarare två man är färdiga efter en vecka, eller kortare. 70 - 90 papp låter rimligare.

Mitt tips, hitta någon enmansfirma som kan gjutningar som du köper in på timtid, och låter honom guida dig att göra jobbet själv.
 
Jag har kikat runt hos lite olika företag och dom verkar ha ett riktpris på 2000kr m2 för en platta, så ditt pris lät lite i överkant.
 
Jag tycker också att det är lite väl dyrt.

Byggde en platta själv för något år sedan och då hamnade jag på ca 1000 kr /m2 utan golvvärme och exklusive jobb men 2000:- per m2 bör man ju klara tycker jag
 
tack för alla svar, skall ta och kolla runt lite med andra företag.
 
Hej
När mina markarbeten var klara låg ett lager makadam 0-30 överst.

Sedan köpte jag ett lass flis, kantelement, 2 dm isolering, armeringsjärn, golvslangar, SKB (självkompakterande betong så slipper man hyra vibrator och golvet blir perfekt).
78 kvm platta kostade 54000kr, men då gjorde jag allt själv.
 
fick också offert på ~100000:- för min garageplatta på 40kvm för 2år sedan. Och det är nog ungefär vad dom tar...blir nog inte så mycket dyrare om du skulle välja 60 eller 80 kvm istället..det är ju en viss process med urgrävning osv...det är igångsättningen som kostar och allt tar sin tid. JAg valde dock att göra plattan själv för 30000:- med ALLT och då la jag golvvärme vilket jag tycker du med ska göra...
//
M
 
Ja, golvvärme var faktiskt något som byggfirman föreslog. Sedan kommer nästa fåga hur man skall värma upp garaget, med el eller någon slags värmepump?
 
vad tror ni angående storleken på garaget 40 kvm. Räcker det till om man har en del till förrådsdel och resten till plats för bil och cyklar mm, eller blir det som för de flesta att bilen får stå ute efersom garaget är fullt av andra prylar?
 
Golvvärme känns som ett tveksamt alternativ om ni inte kan koppla på den på husets befintliga system. Är det inte bättre att köra på värmepump eller bara vanliga radiatorer, allt beroende på vilken temperatur som ni vill ha i gararget.
 
vilka mått har ni funderat på? (Längd x bredd)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.