Hej,

Egentligen är detta en skitsak, men jag är förvirrad.

Jag bor i en bostadsrätt som jag sålt och ska flytta ut snart, jag sa upp garageplatsen sent och blev då varse om att det är 3 månaders uppsägningstid - alltså ska jag betala för garageplatsen i 2.5 månader efter utflytt - och ställde då motfrågan till föreningen om det är ok att jag nyttjar platsen. Svaret blev ja, till dess att uppsägningstiden löper ut är det ok att jag nyttjar platsen.

Nu blev jag meddelad att det var fel, jag får inte alls nyttja platsen efter utflytt eftersom att jag då inte är medlem i föreningen längre, men förväntas ändå betala perioden ut. Det känns fel att jag ska betala när föreningen har kö till garaget och kommer få betalt för samma plats av någon annan.

Vad gäller, har föreningen rätt eller har jag fel? Givetvis mitt fel att inte säga upp i tid, men rätt ska vara rätt.
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
Betala inte om du blir stoppad att nyttja platsen. Om den går ett hyra ut är ingen ekonomisk skada skedd.
 
Som alltid i juridiska frågor är svaret det beror lite på. Det finns egentligen två frågor i din frågeställning.

Det första gäller uppsägningstid för garageplatsen. I Bostadsrättslagen 6 kap. 10 § finns det reglerat om sidoavtal. Generellt upphör dessa att gälla i samband med tillträdesdagen. Dock är det rekommenderat att läsa igenom hyresavtalet för garageplatsen, för det kan finnas något specificerat att det inte är ett sidoavtal. Jag skulle dock gissa att majoriteten av garage-/parkeringsavtal i brf är sidoavtal och det är ändå utgångspunkten.

Den andra frågan är om du har rätt att nyttja garageplatsen under uppsägningstiden. Svaret är ett solklart ja. Föreningen kan inte neka dig möjligheten att nyttja platsen, byta lås/spärra taggar etc. Det skulle vara egenmäktigt förfarande, vilket till och med att fängelse i straffskalan. De har heller ingen rätt att upplåta den till någon annan under uppsägningstiden.

Så jag skulle påstå att föreningen har fel i när avtalet för garageplatsen upphör. Och i det fall avtalet skulle löpa på efter att nya ägarna tillträtt så har föreningen fel i att du inte har rätt att nyttja garageplatsen under uppsägningstiden, oaktat om du är medlem eller ej.
 
  • Gilla
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Om vi då antar som "huvudväg" att BeumontX har rätt om uppsägningstiden. Då skulle jag helt enkelt inte betala för de ytterligare månaderna av uppsägningstiden. Föreningen kommer inte att kunna kräva in hyran.
 
  • Arg
Veronica.
  • Laddar…
Som tidigare ordförande i en brf skulle jag påstå att BeaumontX har rätt, alla hyresavtal man tecknar är sidoavtal, och de faller automatiskt utan uppsägningstid vid tillträdesdagen eftersom ditt medlemskap upphör. Sedan borde det ju vara i föreningens medlemmars intresse att din uppsägningstid är så kort som möjligt, så att nästa medlem/boende i garagekön kan få tillgång till ett garage.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
C
Rent praktiskt torde man normalt lösa det så att hyresavtalet överlåtes till köparen, dvs. avtalet sägs inte upp utan löper vidare som vanligt men med en ny hyresgäst/avtalspart.

Är det kö kanske inte en överlåtelse accepteras och köparen förväntas ställa sig sist i kön som alla andra.
Men självklart skall man inte acceptera att betala för något man är förhindrad att utnyttja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.