Vi har ett fallfärdigt garage som vi ska riva och bygga upp på nytt men frågan är i vilket material.
Byggytan är 12x7 och takhöjden är bortåt 2,7m. Vårt hus är i byggt med tegel som senare ska putsas.

Är det billigare att bygga väggar av leca än trä?
Är det billigare att göra väggar själv och köpa taket från tillverkare? Enligt en takstolstillverkare kostad hans takstolar lika mycket som om jag skulle göra dem själv (ca 1500kr/st).

Som vanligt råder det delade meningar om hur det hela ska se ut och jag förespråkar ett trägarage målat med exempelvis järnvitrol. Är det någon som har något exempel där man byggt ett trägarage till ett putsat hus?
 
Skulle säga att i det flesta fall är en träregelstomme, särskilt om du bygger själv, billigare än motsvarande stomme i leca.

Takstolar tjänar man mycket lite på att bygga själva, så 1500 kr st för mer än 7 m spännvidd lät förhållandevis billigt (beror lite på taklutning, takbeläggning och snölast också).

Det är väl inte omöjligt med puts på träregelstomme, http://sv.wikipedia.org/wiki/Revetering men det gäller att bygga något som inte rör sig så mycket.

För ett garage hade jag personligen tittat på t.ex. Plannjas färdiga plåtprofiler som vägg/stomme. Dessa kan sedan kläs med mer eller mindre valfri väggbeklädnad, t.ex. cellplast, hönsnät och puts. Se http://www.plannja.com/templates/Page2C____1933.aspx och försök få tag i udda storlekar, andrasortering etc. Ska de ändå kläs med annat ovanpå spelar ju färgval eller så, ingen roll.
 
Redigerat:
Hur fungerar det rent byggnadstekniskt att använda dessa profiler om jag väljer en träbeklädnad ex läkt och enligt Plannjas hemsida kallar dom detta dekorpanel. I mina öron låter det som om panelen enbart ska sitta längst ut.

Är det inte risk för fukt om man montarar cellplast utanpå Plannjas profiler?


Jag hoppas du inte ser mina frågor som skeptiska men jag har aldrig hört om detta förut så jag är bara nyfiken.
 
För att använda Plannjas Pre-Wall-element krävs en bärande stomme.

Priset på dessa ligger runt 1000:-/kvm så det gäller att du får till en bra rabatt för att det ska löna sig.
 
Vi byggde garage för ett par år sedan. 7,2 x 13m platta m golvvärme. Regelstomme med putsfasad. 300mm isolering i platta och ca 200 i vägg. 400mm lösull i tak. Garaget sammanbyggt med huset med de merarbeten eller förtjänster det innebär. Invändig takhöjd 240 i lågdelen och öppet i nock i högdelen. Lindab plåttak på garaget och bandvalsat plåttak på mellandelen mellan garage och hus. Garaget byggdes av hantverkare fram till färdig utsida och tom regelstomme invändigt.

Kostanden är svår att säga då det pågick dränering och annat samtidigt men gissningsvis så är det över 400.
 
Tack för info! Jag antar att det är puts som kostar? Jag fick ettt pris till av en takstolstillverkare och taket med allt skulle kosta 35000-40000kr som byggsats.

Jag funderar nu på om jag inte ska mura upp väggar av isoleca och sen slamma dessa med betong. Jag har en bra betongplatta som jag ska behålla och sen blir det nog en luftvärmepump till uppvärmning.

Ngon som slammat med betong på lecaväggar? Min svärfar har slammat sin mur och det ser riktigt bra ut.
 
Det som skulle vara ett problem är ju att du inte får någon luftspalt på något vis så rimligen borde ju fukten vilja vandra in i väggen? Isolering? Finns ju iofs. isolerad lecablock.

Min snickare sade att generellt skulle det kosta 700kr/kvm från stomme till färdigstruken panel med träfasad och runt 1000kr från stomme till färdigputsad fasad. Detta gav mig en merkostnad på hela fasaden på 30k vilket jag ser som hanterbart då jag slipper skrapa och måla osv.
 
Om man ska ha en putsfasad är det nog absolut enklast att bygga i leca ändå.

MEN plannja panelerna kräver inte en mer komplicerad bärande stomme än att man som hemmasnickare kan bygga den i trä, om inte storlekar/spännvidderna är allt för stora. I Skåne tillkommer ju knappt någon snölast (dock en del vind, jo jag har bott i Skåne ;) ) Panelerna i sig har ju en hel del bärighet. http://www.plannja.com/upload/Plannja Panel Tekn INFO dec2010.pdf så det är inte en stand-alone-stomme som behövs.

Problem med fukt ser jag absolut inte framför mig, då panelerna i sig är i stort sett fukttäta. Utvändigt sätter man om man vill självklart luftspalt innanför fasadbeklädnaden. Men som sagt, enklast för en putsfasad är nog isoleca.

Beppo, menar du på fullaste allvar att bara fasadbeklädnaden kostar 700 kr/m2, det är ju helt absurt mycket. Jag håller för närvarande på med just en fasad och räknade att materialkostnaden för denna är ca 150 kr/m2. Och då har jag dessutom extra breda brädor då det är ett äldre hus på landet. Med ditt pris och min materialkostnad skulle detta i så fall innebära att snickaren bara klarar montera en m2 i timmen!!! Naturligtvis har jag inte räknat med några fönster eller väggisolering.
 
norrbottenstorpet: I det så ligger allt material från regelstomme till färdigmålat gjort av hantverkare. Alltså allt material och arbetstid för både snickare och målare mm.
 
till bgw...alternativet för att slippa fuktvandring är att impregnera leca muren och sedan slamma. det finns ju även tätmembransslammor som är diffussionsöppna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.