Snart dags att bygga ut huset med bland annat 16 kvm hobbyrum/grovrum.

Rummet är blir 5,5 * 3 meter, och skall användas för förvaring, valla skidorna, meka med cyklar, köra in barnvagn och alla möjliga byggprojekt, teknikprojekt och liknande. Och om vi (eller nästa ägare) kommer på att ett varmgarage behövs så går det att ersätta en väggsektion med en garageport och använda utrymmet som bilplats. Tanken är att gjuta in golvvärme i plattan.

Frågan är vilket golv som är lämpligast. Vi tänkte oss först garageklinker, men börjar nu fundera på om det inte vore bättre med ett betonggolv. Jag tänker mig att det borde vara mer lättstädat då man inte har några fogar, och rummet kommer garanterat att bli nedsmutsat av lera, skidvalla, sågspån mm. Och det borde väl vara billigare att slipa betongen än att köpa och lägga in klinkers? Tänkte inte göra någotdera själv.

Tips? Kommentarer? Åsikter? Något bättre alternativ jag missat?
 
Jag tror att det kan vara ganska likvärdigt prismässigt.
Slipar du betongen så bör du ju försegla den med något efter, annars suger ytan åt sig en massa smuts och fukt och dessutom släpper ytan ifrån dig skadligt damm.
Men du har rätt i att ett slätt och förseglat betonggolv är mycket lättstädat.
 
Blir det verkligen lika? Betong ska man ju dit med ändå, och sen ska den slipas och förseglas.

Gör jag ett snabbt överslag så blir kostnaden för klinker ca 2000 kr, fix/fog 2000 kr och arbete 3 dagar ca 7500 kr efter ROT.

Vad kostar det att slipa ett betonggolv? Eller kan man strunta i att slipa den och bara måla betongen?
 
Jag flytspacklade betonggolvet i garaget och målade sedan med tvåkomponentsfärg. Totalkostnad (material) blev ungefär 2000:- för 35 kvm golv. Kanonbra resultat, skräp är extremt lätt att sopa ut.
 
Det sista kanske är en bra strategi. Jag har ju 16 kvm nytt grovrumrum men det finns ju redan ca 12 kvm grovrum på grovgjuten platta. Om man flytspacklar så borde man kunna få det hela att se ut som en hel yta. Verkar ju billigt också.

När man flytspacklar blir det väl helt slätt?
 
pelpet skrev:
Det sista kanske är en bra strategi. Jag har ju 16 kvm nytt grovrumrum men det finns ju redan ca 12 kvm grovrum på grovgjuten platta. Om man flytspacklar så borde man kunna få det hela att se ut som en hel yta. Verkar ju billigt också.

När man flytspacklar blir det väl helt slätt?
Ja, fast inte slätare än en betongplatta som är gjuten av någon som vet vad dom håller på med.

Jag skulle utan tvekan lagt klinker, men med tanke på att jag skulle gjort det själv så blir det ju betydligt billigare. Slipa betong sådär bra är nog inget man gör själv, framförallt så kräver det ju specialmaskiner.
 
Det är ju proffs som ska gjuta betongplattan så förhoppningsvis blir det slätt och fint. Så den billigaste och mest lättstädade lösningen vore att måla betongen med en slitstark färg då.
 
pelpet skrev:
Det är ju proffs som ska gjuta betongplattan så förhoppningsvis blir det slätt och fint. Så den billigaste och mest lättstädade lösningen vore att måla betongen med en slitstark färg då.
Det tror jag också. Du kan ju tala om för proffsen att det är viktigt med en slät betongyta då det kommer agera ytskikt.
 
Varför skulle du utan tvekan ha lagt klinker, vectrex? Är det estetiskt, eller finns det något annat skäl?
 
Korvgubbe
När man vallar skidor så kommer det oundvikligen en massa valla på golvet vid sicklingen och det blir väldigt halt! På både klinker och betong är det inte helt lätt att bli av med utan omfattande städning vilket man naturligtvis inte är så sugen på när man precis är färdig att ge sig ut.
Jag hade tittat på ett gummigolv, vill man inte ha det överallt hade jag valt betonggolv och gummi där det behövs.
Fördelarna är förutom att det är enklare att städa undan vallan att man står skönare på ett mjukt golv och står gör man i ett sådant utrymme, ofta länge. Vidare så dämpar det ljud bättre och hur duktig man än är så tappar man verktyg ibland, som överlever en landning på gummigolv bättre än betong eller klinker.
 
pelpet skrev:
Varför skulle du utan tvekan ha lagt klinker, vectrex? Är det estetiskt, eller finns det något annat skäl?
Stora delar är estetiskt. Sen tror jag att det är betydligt mer lättstädat. Har dock ingen egen erfarenhet av målade betonggolv.
 
pelpet skrev:
När man flytspacklar blir det väl helt slätt?
Det beror på hur van och noggrann man är. Första gången jag gjorde det såg det ut som sjögång på Ålands hav.

Om du ändå ska ta in någon som gör det skulle jag nog rekommendera att slipa betongen vid gjutningen, men flytspackel kan vara en bra lösning om man gör allt själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.