Jag har ett nybyggt garage där jag har en rejäl nivåskillnad till marken utanför. Finns inte tid eller ekonomi till att göra en permanent lösning i år men jag vill ändå kunna ta garaget i bruk senare till hösten.

Det jag har hemma är totalt 44 stycken 60x60 marksten. Singel finns runtom hus och garage men det vill jag ju inte ta för mycket av.

Var är den bästa lösningen som inte kostar något som jag kan göra för att det ska fungera ok till nästa sommar? Se bilder nedan.
Garageport i metall, närbild på grunden, betong och grus. Diagonal komposition, fokus på textur och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Garage med svart dörr, vit träfasad, grusdrivbana, skugga, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stapel betongplattor på träpall, utomhus, grusig mark, dagtid, byggnadsmaterial, konstruktion, soligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tveksamt om de kommer att ligga still om man inte gör by the book men det är väl bara skyffla upp lite grus och skapa en kil mot porten och lägga stenarna en bit ut så det sluttar neråt ? Att framkanten på stenarna längst fram blir nere i backen så att säga och det gruset du skyfflar bort där lägger du mot betongkanten istället. så att stenarna livar med ytan där.
 
S Stefan1972 skrev:
Tveksamt om de kommer att ligga still om man inte gör by the book men det är väl bara skyffla upp lite grus och skapa en kil mot porten och lägga stenarna en bit ut så det sluttar neråt ? Att framkanten på stenarna längst fram blir nere i backen så att säga och det gruset du skyfflar bort där lägger du mot betongkanten istället. så att stenarna livar med ytan där.
Det jag funderar på också, har noll erfarenhet av markarbeten. Men som sagt nästa sommar/höst har jag planer på att ta en firma för att göra ett riktigt jobb. Jag kan ju lägga upp till 4 rader med marksten.
 
M
Antingen en släpkärra med 0-18 eller lägg plattorna vinklade, 1 rad, som en ramp.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
Höjdskillnaden är för stor inser jag. Vinkel på ”rampen” är för stor. Är bara någon centimeter marginal när jag provkörde in bilen. Jag får nog ta och köpa hem ett lass med bergkross 0/16.

Så vad är bästa lösningen då? Ska jag ta bort plattorna? Hyra en markvibrator och anlägga en en snällare ramp med bara bergkross som jag packar bra?

Byggnad med grå sidopanel och nedrör, grusgrund, skog i bakgrunden, blå himmel, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Det är var ju en (&%¤#¤) rejäl😄 skillnad när du backat några meter och tagit en bild!
Jag hade åkt och hämtat 2 lass 0-32 med släpkärra och gjort en ramp av. Padda behöver du inte göra om du inte ska stenlägga direkt. Det fungerar ypperligt att rulla fram och tillbaka med bilen för att platta till det.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det är var ju en (&%¤#¤) rejäl😄 skillnad när du backat några meter och tagit en bild!
Jag hade åkt och hämtat 2 lass 0-32 med släpkärra och gjort en ramp av. Padda behöver du inte göra om du inte ska stenlägga direkt. Det fungerar ypperligt att rulla fram och tillbaka med bilen för att platta till det.
Haha, ja det syntes tydligare när det blev ”färdigt”. 0-32 är att föredra före 0-16? Då köper jag bara bergkross och gör en ramp av
 
M
I Intershade skrev:
Haha, ja det syntes tydligare när det blev ”färdigt”. 0-32 är att föredra före 0-16? Då köper jag bara bergkross och gör en ramp av
Väggrus (0-16/18) ska man helst undvika att lägga tjockare än 8cm på en körbar yta. Det är för fin fraktion så det blir lätt sönderkört. 0-32 bär bättre. Varför inte börja med ett kärrlass 0-32 och se hur det blir. Sedan kanske du kan toppa med ett kärrlass väggrus, det är ju skonsammare mot däcken med finare fraktion.
 
Skall du ha samma nivå åt sidorna. Jag hade nog ställt ett par kantstenar i granit eller motsvarande på sidorna men de måste ner en bra bit för att inte tippa. Tänker alltså de skall ha samma lutning så de sticker upp lika mycket mot plattorna hela vägen. Annars är det svårt att luta backen åt alla håll så det blir bra med så mycket nivå skillnad.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Kan du inte lägga markväv (så enklare t bort sedan) sedan bygga en ramp av grovcement
 
  • Gilla
Intershade
  • Laddar…
S
Så gjorde jag

Nybetongad yta framför garage, släpvagn, skottkärra, solig dag, grusuppfart, trädgårdsland, grön garageport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först gjöt jag en ram i betong.

Nybyggd byggnad, bil, klar himmel, gatlykta, inhägnad, dagen är på väg mot kväll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen lade jag sten.
 
  • Gilla
SC Aero och 1 till
  • Laddar…
Jag funderade också på om man skulle gjuta något men det känns som ett för stort projekt att sätta igång med spontant nu. Har aldrig gjutit något förut så kommer behöva planera mycket för att få till det. Därför är min idé att göra det absolut enklaste som går så gör jag en riktig lösning nästa sommar.
 
En ramp i trä som du fäster I marken med armeringsjärn är ganska enkelt.
 
  • Gilla
Intershade
  • Laddar…
Gjuter jag sedan direkt på marken då eller?
 
Ja precis. I princip så kan du ställa 2st 45x220 eller hur hög du anser du behöver. Skruva ihop de under med kanske 1m avstånd med en läkt eller något liknande. Sen håller du även ihop ovansidan med läkt på motsvarande sätt. Lättast är om det skall luta att hela formen lutar då kan du följa kanten. När du sen skall jämna av ytan kan du flytta de övre så du kommer åt bra. Går bra att återanvända reglarna flera gånger. Glöm inte armera.
 
  • Gilla
Intershade
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.