Ska strax påbörja arbetet med den nya garagegrunden (10,8x7.2m).

Har ett dike mellan vår tomt och grannen, funderar på att leda ihop dräneringen med dagvatten i en sk. gårdsbrunn, med 'överfyllningsröret' ut i diket.

Vad tror den samlade kunskapen här på forumet?
Är det dumt att blanda ihop dränering och dagvatten?

Är det så att man 'kapar till' höjden på gårdsbrunnen så man får utflödet i rätt nivå med tex. diket som jag funderar på att leda ut överflödet i?

Är det helt galet att ansluta garagets golvbrunn (inget krav på avskiljare här) och ev avlopp från handfat till samma gårdbrunn?

Gäller samma lutningsrekommendationer på dräneringen som på dagvattenrören (5 på 1000 om ja minns rätt?)

Tack på förhand för råd och kommentarer, samt en trevlig helg!! :)
 
Tips, någon?
Snälla! :)
 
Hej.

Jag är inte riktigt med på vad du menar med "gårdsbrunn".

Jag rekomenderar att du drar ett separat utlopp från dräneringen om det finns risk att vattnet kan gå baklänges från "gårdsbrunnen", är det däremot en rejäl höjdskillnad mellan inlopp och utlopp så kan du lägga dräneringen ihop med takavloppet (som jag tror du kallar för dagvatten?).

Vad det gäller golvbrunnen och handfatet så ska dessa egentligen anslutas till en avloppsanläggning, men det går ju att släppa ut vattnet direkt i diket ochså.

Lutningen på dräneringen ska vara minst 5mm/meter eller 5/1000 som du skrev.
 
En sådan här:

4830_1.jpg
 
OK.

Jag kallar dem för (400:a brunn med sandfång ;)).

Det går aldeles ypperligt att ansluta dräneringen och takvattnet mm, till brunnen och ha ett gemensamt utlopp till diket.

Kom i håg att sätta nångra spolbrunnar på dräneringen, men det finns gått om trådar som handlar om dränering så det är bara att söka :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.