Flyttade in i ett nybyggt hus nyligen och gjorde rent garageolvet idag för att behandla den med Betsil,
såg då ett flertal vita prickar som jag trodde var målarfärg men som visade sig vara mindre hål här och var mest utmed fasaderna med vid isolering typ frigolit, så det verkar som man lagt flytspackel direkt på frigoliten och på vissa ställen ganska tunt, och det går att hacka fram lite med en mindre skruvmejsel.
Är ingen expert på garagegolv men så mycket förstår jag att ett garagegolv ska ju tåla lite.
Någon annan som haft samma problem eller synpunkter på åtgärd ?
 
  • Garagegolv med flera vita prickar och små hål, några fyllda med frigolit, som visar på tunnt flytspackel och möjliga problem med golvets hållbarhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garagegolv med flera vita prickar som visar sig vara små hål, eventuellt orsakade av tunt flytspackel på frigolitisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på betonggolv med små vita prickar och flera mindre hål, där flytspacklet verkar delvis ha flagnat eller lossnat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Det ser ut att vara frigolitbös som blir till när man kapar och passar in frigolitskivorna innan gjutning när man gör grunden, dessa har flutit upp i gjutningen..
Nu är det inte lätt att göra något åt det utan man behöver blåsa eller damsuga upp frigolitböset innan gjutning..
 
  • Gilla
Tim123 och 1 till
  • Laddar…
Skulle nog starkt rekommendera en förstörande undersökning här medels provborrning för att se hur detta är konstruerat. Flytspackel med spår av isolering ska man normalt inte hitta sådär. Innan garaget belastas med en last, som tex en bil, tror jag det är viktigt att veta om du har en massiv betongkaka som man normalt ska förvänta sig och det bara flutit upp något vid gjutningen eller om någon galen nog bara flytspacklat på cellplast. I det senare fallet ska man nog ta in en konstruktör som för avgöra vad det hela håller för
 
  • Gilla
Tim123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.