Hejsan alla glada!

Jag är nybliven husägare, har inte ens flyttat in än!
O redan har man massor av planer... Men man får ju börja nånstans, o då tyckte jag att min hobbyhörna vore bra... :)

Grejen är som sådan att jag har ett rätt så litet garage med carport bredvid till huset, helt ok, men jag vill ha större grejer!
Jag har tänkt o göra om carporten till ett kallgarage o fixa en ny carport någonstans o bygga ut det nvarande garaget o ha som verkstad, så jag vill ha värme i det med, vilket sätt är lättast/billigast? Jag har jordvärme i huset, men det ligger kanske 20-25 meter från garaget och med en liten grusväg imellan. Känns som att det är som gjort för värmeförluster på ett sånt avstånd? Dyrt o dra med kanske?
Solpaneler kanske? Fast det är ju mest på vintern det kommer behövas så solen kanske inte är uppe såpass så det kan hålla värmen hela dagen?
En liten kamin? Jag har inget emot o jobba lite för o få värme, men det kanske inte är bra för byggnad o maskiner o sånt o hoppa snabbt mellan plus o minusgrader?

Sen så ligger garaget på en betongplatta på ett litet berg på tomten, så för o bygga ut det måste jag ju "tälja" bort lite av berget först, så långt är jag med, men hur brukar man göra med plattan? Funkar det o bara bygga vidare på den som är där eller måste man göra nåt särskilt för o inte få en skarv som kommer dela sig om några år?

Vatten o avlopp? Som sagt finns det en väg mitt emellan allt som gör att man inte kan gräva hej vilt, men idag finns iaf sommarvatten draget till gäststugan, men om man vill ha lite mindre provisoriskt, vad kan tänkas vara den bästa lösningen då?

Sen har man det utseendemässiga med!
Huset är en tegelvilla, vanlig rödbrunt tegel, o på det lilla berget som ligger lite för sig själv så att säga på andra sidan av den lilla vägen så finns det en liten hög med småhus, garaget, gäststuga, förrådshus o lite sånt.
Alla dessa är trähus målade röda med vita knutar, ser jättefint ut med det lantliga o så o passar fint eftersom tegelhuset blir lite avskilt från dessa. Av alla småhusen är garaget det enda som man ser direkt när man kommer hem till oss, så det blir ju på sätt o vis förknippat med både huset och småhusen...
Så jag har börjat fundera på om man inte skulle kunna göra garaget/verkstaden i tegel med! Det går ju att bygga väldigt fina byggnader i tegel, plus att det är mer eller mindre underhållsfritt! Fast å andra sidan "tappar" man ju kontakten med de andra husen...

Vi har en hel del fackfolk i släkten, o brukar kunna fixa bra priser o sånt, så arbetsinsats o priserna på olika val är ju självklart relevanta, men kanske inte avgörande!

Jag har väldigt mycket frågor om det mesta o hoppas kunna använda er som bollplank o inspiration.

Oj vilket jätteinlägg det blev! O då var det bara lite lätt om garaget... Hmm...
 
så jag vill ha värme i det med, vilket sätt är lättast/billigast?
En billig L/L pump är nog lättast och billigast och ger tillräckligt med värme, alternativt elkonvektorer som ger en högre kostnad på sikt. Kulvert från befintligt system funkar också men blir nog dyrt.
 
har för mig att kulvert ligger straxt under 1000:- metern plus grävjobbet så det kan vara ett alternativ
 
1000 kr metern?
Damn... Guldrör? Vad är det som gör det så dyrt? Hur ser en kulvert ut, o hur fungerar en sådan? Är det inkluderat värmerören då eller?
 
Det är en tjockare slng med fyra rör i plus isolering :)
2 för värmen och sen varm och kallvatten. Vill man inte ha det senare finns det billigare versioner också. Titta tex på rinkaby rör
 
Ok, är det inkl allt förstår jag! Men det låter ändå lite väl dyrt tycker jag...
 
Kulvertlösningen kan rekommenderas om du ändå tänkt dra in kallt/varmt vatten i garaget, då slår du så att säga två flugor i en smäll. Då gör du det ordentligt och slipper komplettera i framtiden. Men jag håller med dig om att det är riktigt dyrt. Enklast och billigast i investering bör ju en elkonvektor vara, svårt att räkna in det andra om du bara vill ha lite värme i garaget.
 
Billigast som jag ser det bör väl vara en simpel liten panna man kan lägga in ett par vedträn i, men om man ska se till "framtiden" så kanske man vill ha åretruntvatten, varmt o kallt, o avlopp o värme o rubbet till alla hus, o då bör det nog vara kulvert som gäller som minst!
Men jag har inte riktigt bestämt hur jag vill ha det än, får nog känna in läget först....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.