Hej
Vad anser ni är lämplig fönsterstorlek för ett garage och hur bör man orientera fönstren?
Snyggast är mot sidan på huset men då ligger dem inte o solljus.
 
Jag har inga fönster alls i mitt garage, och är ganska nöjd med det..
 
Funktionellt så gillar jag låga fönster som är högt placerade på väggen. Det ger ljusinsläpp utan att vara allt för inbjudande för de klåfingriga.
Utseendemässigt är det svårt att svara på generellt. Fönster bör ju vara i proportion till byggnadens storlek men tycker också man bör välja så det blir i god proportion till huvudbyggnaden. Allt bör hänga ihop på ett naturligt sätt allt.
Tänk också på att ta hänsyn till brandklass. Har du litet avstånd mellan garage och huset (eller annan byggnad) så kan det också ställa krav på fönstrens klassning
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...egler/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/
 
Totte_S
Smala liggande fönster högt på vägg ger också möjlighet att sätta hyllor/verktygstavlor på insidan.
 
Såhär gjorde vi till vårt garage/verkstad/förråd:
Ritningar av en byggnads östra fasad med små högt placerade fönster och västra fasad med större fönster och altandörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ut mot vägen/granntomten (öst) så har vi 10x6 fönster placerade högt upp (150 cm över golvhöjd invändigt och ca 160-180 på utsidan från marken). Logiken är att vi fortfarande vill kunna se ut (grym utsikt över åkrarna), men inte inbjuda till nyfikna i onödan. Sen åt väster, mot "innergården" så har vi valt större fönster och en altandörr för att få mer känsla av innergård och mer inbjudande känsla.

Med allt detta sagt, om det hade varit så att vi bara hade tänkt använda det som garage så hade jag nog skippat fönster eller satt dit färre, det är ju ändå en betydande kostnad och en attraktiv väg för tjuvar.

Edit, kan tillägga att gavel mot söder har vi inga fönster för att minska ljusinstrålning på sommaren (inte lika varmt), få en bra vägg invändigt för att ha verktygstavlor/skåp/annat på väggen, och även en bra vägg utvändigt i söderläge som växter kan trivas mot (blir inte lika bra om där är fönster).
Mot norr är det en slagport.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.