Hej alla experter och glada amatörer!

Jag och min man är i diskussionsfasen för vad som ska eventuellt ska komma att bli ett kombinerat stall med garage. Brandsäkerhet, regler, bygglov, osv. är inga frågetecken just denna gång utan nu diskuterar vi vilken typ av material som vi kommer undan billigast med.

Då har vi forskat runt lite och kommit fram till att man antingen kan bygga med lösvirke, mura eller använda plåt. Leca går bort eftersom att det inte är nog hållbart och står inte emot hästsparkar så bra. Tanken är att stallet ska vara en oisolerad del och garaget vill karln kunna hålla åtminstone 18 grader så det behöver ju isoleras.
Vi kommer gjuta en platta.

Någon som har input? Kanske kan ge exempel på kvm-pris för de olika typerna?
 
Åsa Lund
Du ska väl isolera stallet litegrann för att kunna hålla 5° varmt i stallet. Hästarna värmer ju lite förstås. Vattnet ska inte frysa i ledningarna under vintern.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Du ska väl isolera stallet litegrann för att kunna hålla 5° varmt i stallet. Hästarna värmer ju lite förstås. Vattnet ska inte frysa i ledningarna under vintern.
Var fick du 5 grader ifrån?
 
Åsa Lund
Höftar
Lite marginal till nollan för att slippa att vattnet fryser i stallet
Du gör givetvis som du vill med ditt eget stall
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Höftar
Lite marginal till nollan för att slippa att vattnet fryser i stallet
Du gör givetvis som du vill med ditt eget stall
Det finns oerhört många stallbyggnader som saknar isolering, men har ändå rinnande vatten. Även här uppe i norr där vi får nedåt -30 på vintern. Är inte så insatt i hur man löser det men uppenbarligen så finns det lösningar.

Frågan var dock inte hurvida stallet ska isoleras eller ej, utan vilken typ av byggnad som är billigast att bygga!
 
Mura nertill och trä upptill som ett "klassiskt" stall. Mura är bäst om nån pålle får för sig att sparka, som du säger. Du kan då också ha ett "luftigare" loft över stalldelen och öppet i nock i garagedelen. Så byggde mina vänner samma kombo, blev jättebra. De hade också ett utrymme emellan utan platta där traktorn kunde bo och där vi kunde köra upp hö. I stalldelen fanns även två isolerade rum för sadelkammare och foder. De värmdes med olijeelement. Stallet är just nu hästtomt och sadelkammaren gick då utmärkt att konvertera till tonårsrum :)
 
  • Gilla
catherineb
  • Laddar…
Om man fokuserar på kostnad har jag svårt att tänka mig att det går att försvara murning.

Jag tror lösvirke med ren regelstomme blir billigast. Det är även enkelt att behålla samma konstruktion på hela huset och isolera delar av det.

Jag hade murat 1m, men av estetiska skäl, inte ekonomiska.
 
  • Gilla
catherineb
  • Laddar…
Ja det är ju bra snyggt att mura upp en bit, även bra för hållbarhetens skull som ni säger! Då bygger man väl på med trästomme därefter, eller hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.