Hej! Behöver lite hjälp med ideer ang takstolsbygge på detta. Det gamla garaget är 9 meter o består av ytong stomme o den h delen har ytongtak men det v trätak som dom klätt med papp . Nu har jag gjutit en ny platta som jag ska bygga till ett nytt garage på den är 5 meter bred o 7 m djup . Väggarna ska reglas med 120X45 o bli 2400 högt . Det gamla garaget är 230 i ytterkant så jag ska bygga en "liten vägg" på det v för att få samma höjd . jag har tänkt att bygga takstolarna i lösvirke då färdiga till detta bygge skulle bli för dyra , tanken är att använda 220 x 45 i "bottenregeln" i det nya garaget + 195X45 i överregeln o sedan stöta den ner på det "gamla" taket , Är jag helt ute o cyklar ? Har sedan tänkt att sedan lägga hela plåtar av tp20 + väv o reglar (ej råspont)
 
  • Ett äldre garage med brun beklädnad och två garageportar, delvis täckt med en grön presenning på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Existerande garage med ytongtak bredvid en nygjuten betongplatta för tillbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Kanske skulle bygga tak på hela alltet men längs med längan istället? Kan bli snyggt med nån kupa till och med och så blir det bra förvaring däruppe
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kanske skulle bygga tak på hela alltet men längs med längan istället? Kan bli snyggt med nån kupa till och med och så blir det bra förvaring däruppe
Jag är nog inne på samma, bygg ihop byggnaderna och ett tak med nock längsmed, typ:
Grönmålad träbyggnad med fyra garageportar och nocktak på en grusuppfart.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Snö framför garageporten är ingen höjdare så kan man fuxa det så bör taket luta bort från portarna. Det byggnadstekniska i ursprungsfrågan kan jag för lite om för att kommentera.
 
Åsa Lund
Eller så sätter man snörasskydd?
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Hej! Jag förstår jag utryckt mig fel : jag vill bygga ett helt nytt tak över allt i hop MEN på samma ledd som det andra , tanken var lite vad för dimensioner jag skulle behöva använda ? Det kluriga är ju att det nya garaget till h har bredden 5 meter o den "delen" blir ju självbärande , däremot kan man ju på det "gamla" garaget använda i princip hela taket som stöd för takstolen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.