Här kommer min projektering av garagebygge att skrivas om,
Det jag önskar är ett stort garage med mkt plats för diverse maskiner, arbetsbänk och projekt.
Parkering av bil/bilar får ske i den kommande carporten, som jag länkar till som egen projekttråd senare.
Garage är vad det heter i bygglovsansökan. :) Man kan ju inte skriva verkstad. :)
jaja, nog om det.
tanken är beroende på lite, men en bredd på 6,80m eller 7,20m. Har inte riktigt klart med utrymmet än.
Till det önskad längd på 10,8m.
Jag har idag några Certobalkar som är 11m långa och då vill jag nyttja dem till max :)
Återkommer med mått.
Jag vill ha rejäl lyfthöjd i hela garaget, kan dock tänka mig att dela på mitten om det skulle krävas för konstruktionens skull. men tror det klarar sig ändå.
Tanken är en takstol med utgångspunkt ifrån den sk Svenska takstolen.
Bild på skiss kommer. Men den kommer vara rejält förstärkt och visst (modiferad)
Om det finns någon vänlig själ här som kan väcka liv i mina gamla kunskaper i hur man beräknar dess konstruktion så vore jag mkt tacksam. Har en byggteknisk utbidlning men det var länge sedan, och alla böcker och papper totalförstördes i en översvämning i vår källare, så jag har inget gammalt referensmtrl att gå tillbaka till, på biblioteket hade de inga bra böcker, men ska ta en tur till Skövde och kika där också.

Men finns det någon som har tips om programvara, eller formler så mottags de tacksamt.
Även om det innebär licenskostnader för programvara så vill ja ha tips, då jag ev kan lösa det med några avlägset bekanta som kanske kan ha, men vill som sagt ha tips om sådana program så jag vet vad jag ska fråga efter.

Räcker det med 45x120 till väggarna? Kommer troligen lägga dubbla vid hammarbandet, en stående infälld och en liggande ovanpå. Ska jag köra med dubbla (stående) i mitten på längden (10,8m) för att hjälpa den konstruktionen. Tänker även på att väggen ska palla med och inte "svaja" utåt vill helst ha max höjd mitt i på längden, alltså helst ingen underarm tvärs över i mitten. Tror dock att takstolarna ska stå pall för det. kommer med skisser så snart jag fått dem klara.
De är en utgångspunkt och har ni synpunkter så kom gärna med dem. Det är nu jag kan ändra utan problem i processen. när jag väl är igång blir det svårare.
 
Några kommentarer i väntan på skisser:

I en "Svensk" takstol så håller den nedre bjälken/regeln ihop takstolsbenen så att de inte tvingar väggen utåt. Vill du eliminera den så måste du nog använda takstolar i metall, typ sådana som man bygger ridhallar med t ex.

Annars är ju det klassiska ryggåstaket utan den tvärbalken, men då längden på garaget är större än bredden så blir även det svårt. Om inga mellanväggar el stolpar ska användas så måste ju ryggåsbalken vara en riktigt biffig sak.

Om du kan offra lite utrymme på långsidorna, så kan kanske "logtakstolar" vara ett alternativ. Dvs takstolar med saxben men utan den nedre tvärbjälken. Istället så går det reglar från väggstolpens syllfot upp till ca mitt på saxbenet, och så är de långa sneda reglarna förbundna med saxbenets nederkant vid hammarbandet. I princip två snedställda takstolar från golvet.
 
Låter väl som garagestandard dvs rymmer en bil mindre än vad det byggdes för :)
 
Saxtakstolar kanske?
Kerto-balkarna ska du ha dom i nocken? I så fall måste du nog ha en stolpe i mitten, eller en sån här http://www.temahallen.com/vara_stalramar.php att växla av med.
Räcker det med 45x120 till väggarna?
Du ska väl isolera mer än 120?
"Svajet" bygger du bort med gips + ev. hålband i taket. (+ OSB i väggarna)

//AA
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.