Planerar att bygga garage till sommaren så jag skapar en projekttråd där jag kan få tips och diskutera lösningar med andra, eftersom jag är nybörjare så kan det behövas! :)

Det blir ett 18x8,4m och 2/3 ska ha loft till hobbyrum och förråd, den sista tredjedelen ska ha ryggåstak för att kunna använda en billyft. Tänker mig en saxlyft som gjuts ner i golvet.
Ska beställa en färdig byggsats men allt annat tänkte jag gör själv.

Lägger upp ritningar på hur det kommer se ut, vad tror ni om detta? Kom gärna med synpunkter!

Arkitektritningar av ett stort garage med loft och ryggåstak i olika vyer, inklusive fram-, sida- och översikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektoniska ritningar av ett garage med måttangivelser och planerad indelning, inklusive loft och saxlyft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av ett planerat garage med utsedda hobbyrum, förråd och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av garageplan med mått, indikerat loft, bil och billyftplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur hade ni gjort med golvbrunnar? Tänker mig en brunn i groparna till saxlyften och 2 st i det andra "rummet", allt går till en oljeavskilljare och sen vidare till en sluten tank som kan tömmas! Ville först leda det till en stenkista men det var inte godkänt av kommun.
 
  • Gilla
Hankie och 3 till
  • Laddar…
Vilket trevligt bygge ska bli kul att följa. Helt plötsligt byggde jag ett litet garage.
Ser ut att bli hur bra som helst dessutom med en rejäl verkstadsdel.

//Mathias
 
  • Gilla
Loka6699
  • Laddar…
Mathias12 Mathias12 skrev:
Vilket trevligt bygge ska bli kul att följa. Helt plötsligt byggde jag ett litet garage.
Ser ut att bli hur bra som helst dessutom med en rejäl verkstadsdel.

//Mathias
Jo tro det blir bra det här :)
Hur stort bygger du?
 
P Peter_Bromma skrev:
om du inte läst skruffses tråd om hans garage så borde du kolla lite där, välgjort och väldokumenterat
[länk]
Den tråden har jag missat, såg intressant ut så det blir kvälls läsa här
 
  • Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
L Loka6699 skrev:
Jo tro det blir bra det här :)
Hur stort bygger du?
Bygger yttermått 6,2*12 meter 5,5 meter i nock +källare men det är inte bara garage.
//Mathias
 
Mathias12 Mathias12 skrev:
Bygger yttermått 6,2*12 meter 5,5 meter i nock +källare men det är inte bara garage.
//Mathias
Det är bra storlek det oxå!
Bygger du allt själv?
 
L Loka6699 skrev:
Det är bra storlek det oxå!
Bygger du allt själv?
Allt ovanför källaren/valvet bygger jag själv.
//Mathias
 
  • Gilla
Loka6699
  • Laddar…
Räcker det med 10cm betong i plattan om vill kunna köra in en mindre traktor i verkstadsdelen? Eller måste man gå upp till 15-20cm ?
Vill kunna ta in typ en BM4200 eller liknande.
 
L Loka6699 skrev:
Räcker det med 10cm betong i plattan om vill kunna köra in en mindre traktor i verkstadsdelen? Eller måste man gå upp till 15-20cm ?
Vill kunna ta in typ en BM4200 eller liknande.
Har precis byggt ett garage med samma mått. Dubbelarmering, 8150 nät samt 4+4 12mm kamstål i vot runt om hela plattan. 150mm betong.
 
  • Gilla
Loka6699
  • Laddar…
L lurius skrev:
Har precis byggt ett garage med samma mått. Dubbelarmering, 8150 nät samt 4+4 12mm kamstål i vot runt om hela plattan. 150mm betong.
okey, och du räknar med att köra in lite tyngre fordon då?
Vad har du för isolering under?
 
L Loka6699 skrev:
okey, och du räknar med att köra in lite tyngre fordon då?
Vad har du för isolering under?
Inget planerat men den är konstruerad för att klara det utan problem. 250 mm cellplast.
 
  • Gilla
Loka6699
  • Laddar…
L lurius skrev:
Har precis byggt ett garage med samma mått. Dubbelarmering, 8150 nät samt 4+4 12mm kamstål i vot runt om hela plattan. 150mm betong.
Vad menar du med 4+4 armeringsjärn i voten?
Har du villabyglar oxå i 12mm? Hur långt brukar man ha mellan villabyglarna?
 
Tomture61
55 KN belastning i hörnen på verkstadsdelen och 43 KN vid den vänstra porten! Är det onormalt höga belastningar? Bör man förstära plattan mycket vid dessa pungter?

Ska se om jag får till att ladda upp .pdf filen på lastnedräkningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.