Hejsan!
Har precis satt upp nya lysrörsarmaturer i garaget, det är 12 armaturer med 2 T5 lysrör i varje, och reflektor.
Dessa sitter i grupper om 3 på alla fyra väggar i 45º vinkel, och varje lysrör ligger på 49w.
Det blir alltså drygt 1200w, plus vad drivdonet drar.

Detta hade jag tänkt dra trefas 1.5mm-kabel till, blir alltså runt 500w per ledare, det borde väl funka utan att gå upp till 2.5?
Vilken kabel ska jag välja? Är inne på EKLK, men har sett att även EXK ska funka?
Vilket är billigast, lättast att dra men ändå såpass styvt att man får till snygga installationer?
Alla kablar ska dras i taket, och det är inomhus och varmgarage.

Sedan undrar jag över vilka lysrör jag ska ha, fick med 6 lysrör, dessa är 830, men har läst att 840 ska funka bättre i garage?
Det handlar om kanske 100-110 m² som ska belysas, kan det bli för skarpt med 24 st 49w 840-rör?
En kompis påpekade att 830 kan kännas bättre för ögonen.
Tips?

Har en bild på hur två armaturer ser ut, armaturerna som idag sitter i två rader i taket ska rivas ner till förmån för billyft, och det saknas en armatur i hörnet på väggen rakt fram:
0znvIam.jpg
 
Jodå, 1.5 mm² räcker.

Om du behöver en styv kabel så är det egentligen bara EKLK och dess likar med metallmantel (EQLQ, EXLQ) som gäller. EXK är inte tillräckligt styv, bara nästan, men en femledare är enklare att få rak än en treledare så det kan gå.

830 (varmgulvitt) eller 840 (kallvitt) är en smaksak. Jag gillar vitt ljus och väljer självklart 840, speciellt i ett garage.
 
Jag ser inga problem att dela upp dessa i 3 grupper, det funkar med 2 gruper oxå, om du säkrar varje grupp med 10A så går 1.5mm kabel utmärkt.
Passa på att tänka igenom installationen så att du kan tända och släcka i sektioner, det kan vara smidigt.

Jag har 840-rör i mitt garage och tycker det funkar bättre än "varmvita", du kan aldrig få för mycket ljus.
 
Styr via impulsreläer så kan du enkelt ha olika grupperingar och tända/släcka på olika ställen utan komplicerade kopplingar.
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Jodå, 1.5 mm² räcker.

Om du behöver en styv kabel så är det egentligen bara EKLK och dess likar med metallmantel (EQLQ, EXLQ) som gäller. EXK är inte tillräckligt styv, bara nästan, men en femledare är enklare att få rak än en treledare så det kan gå.

830 (varmgulvitt) eller 840 (kallvitt) är en smaksak. Jag gillar vitt ljus och väljer självklart 840, speciellt i ett garage.
Jag föredrar också kallvitt, men eftersom kompisen påpekade att det kunde vara jobbigt för ögonen med många starka lyskällor så ville jag ju dubbelkolla :)
Får bli EKLK, Jula hade 50m 5G1,5 för 1099:- så det verkar vara ganska överkomligt.

Gabbe1 skrev:
Jag ser inga problem att dela upp dessa i 3 grupper, det funkar med 2 gruper oxå, om du säkrar varje grupp med 10A så går 1.5mm kabel utmärkt.
Passa på att tänka igenom installationen så att du kan tända och släcka i sektioner, det kan vara smidigt.

Jag har 840-rör i mitt garage och tycker det funkar bättre än "varmvita", du kan aldrig få för mycket ljus.
Ja tanken är att dela upp det till strömbrytare med två eller tre knappar så jag kan ha lite mindre belysning om jag ska göra andra saker som stå vid arbetsbänken, som har egen belysning, eller bara hämta saker.
Två röster för 840, låter bra :)

GK100 skrev:
Styr via impulsreläer så kan du enkelt ha olika grupperingar och tända/släcka på olika ställen utan komplicerade kopplingar.
Har bara en ingång och det är som mest ~10 meter dit, så jag behöver inte kunna tända/släcka på olika ställen. Däremot får den lilla hallen behålla egen strömbrytare när jag byter ut armaturerna där också vartefter, behöver inte kunna tända parkeringsutrymmet om jag ska meka i stora hallen :)

Peter2400 skrev:
En kompis monterade sådana här lysrör
i sitt nybyggda garage
[länk]
Väldigt trevligt ljus, vilket är viktigt om man som han håller på och rekondar bilar.
Lite dyrare dock än vanliga lysrör
Vore intressant att titta på det ljuset faktiskt.. Men då jag är låst till T5 pga armaturerna så kollade jag priset, 840 för 45:-, 958 för 229:- (!!)..
Dessutom 80 lumen/watt mot 100 lumen/watt på 840, tror jag skippar det ljuset :)
Men tack för tipset, funderar på om 865 är värt att kolla på?
http://www.lamportillallt.se/lampform/lysror/t5-lysror/lysror-t5-49w-1449mm/
 
Jag har 58w/860 i mitt garage och är mycket nöjd :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.