har svetsat mig en arbetsbänk till garaget i 40x40 fyrkantsprofil. Med tanke på att jag har fall i garaget mot brunnar så står ju bänken lite ojämt, tänkte därför försöka mig på att svetsa dit någon typ av ställbar fot.

Har kommit underfund med att denna ställbara fot (egen konstruktion) kommer att bygga bänken på höjden ett par cm därför tvingas jag kapa av ett par cm på benen på bänken.

Men nu till själva frågan. Tänkte att efter jag kapat benen på bänken skulle svetsa i en fyrkantsbricka som är 40x40x4mm och sedan gänga upp hålet i brickan så att jag kan gänga i en m12 bult frågan är räcker 4mm i tjocklek på brickan för att få en brqa gänga för bulten att löpa i?

Kommer att svetsa på en 40x40x4 fyrkantbricka på skallen på bulten också så jag får en bra fot.

vad tycker och tror ni om detta? Eller är det någon som har bättre ideér eller tips?

tack på förhand!
 
Jag skulle nog vilja ha betydligt mer om du har tänkt dig att banka och slå lite på bänken. jag tror inte gängan pallar helt enkelt.

Jag har dock en annan variant på förslag. Om du svetsar igen botten på dina 40X40 och sen tar ett par bitar 50X50 utanför som "hylsor" så bör du kunna göra "shims" att lägga under fötterna så att det står stadigt och sen får hylsorna glida ned utanför så att det inte kan röra sig. Några bitar 1 mm plåt borde funa fint som shims tycker jag
 
C
Svetsa dit din 4 mm plåtbit annars och svetsa en mutter under den.
 
mats_o skrev:
Jag skulle nog vilja ha betydligt mer om du har tänkt dig att banka och slå lite på bänken. jag tror inte gängan pallar helt enkelt.

Jag har dock en annan variant på förslag. Om du svetsar igen botten på dina 40X40 och sen tar ett par bitar 50X50 utanför som "hylsor" så bör du kunna göra "shims" att lägga under fötterna så att det står stadigt och sen får hylsorna glida ned utanför så att det inte kan röra sig. Några bitar 1 mm plåt borde funa fint som shims tycker jag

Tack för tipsen, men vill ha en ställbar fot som jag enkelt kan skruva på.. att ha en hylsa utanpå är en bra ide men är rädd att den bara blir skrammel när man slår emot den..

cheetah1

att svetsa på en 4mm plåtbit är ju i stort sett samma sak som att svetsa på en 4mm fyrkantsbricka? Kanske kan svetsa på en mutter bakom brickan (inne i röret) och gå upp till m20?
 
C
Det var typ så jag menade..
 
Jag skulle svetsa en m12 mutter på 40x40x4 brickan och sedan svetsa brickan under benet med muttern in i röret. Svetsa en bricka på bultskallen och sätt på en stoppmutter på bulten så att den går att låsa när bänken står bra.
 
Varför inte svetsa fast en förlängningsmutter inne i fyrkantsprofilen
t.ex. M12x55mm eller M16x75mm, det blir stabilt och går lätt att fixa.
 
  • Förlängningsmutter.jpg
Den gillar jag. Betydligt fler varv gäng som får dela på belastningen och kommer vi upp till M16 så blir det ju en betydligt grövre gäng också
 
Längden på muttern behöver inte vara mer än diametern på gängan i den för maximal hållfasthet, mer är bara onödigt.
 
Egon84 skrev:
Längden på muttern behöver inte vara mer än diametern på gängan i den för maximal hållfasthet, mer är bara onödigt.
Jag håller inte med, en lång mutter kommer att vara enklare att svetsa fast rakt.
Dessutom kommer en lång mutter att klara sidokrafter betydligt bättre som t.ex.
uppstår när man skjuter bordet i sidled.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.