Hej,Hoppas ni har det bra,Jag en befintlig tegel garage yttre mått 5.10x6.30m. Jag har ritat en planlösning med två små¨sovrum 4,84m och 4,41m och badrum 3 m och resten 17,75m för vardagsrummet och köket. Det inre taket är 2,1 m hög samt vinden 1,9m.
Är det tillåtet att ha två sovrum i ett attefallshus?
Är det svårt och kostsamt att lyfta upp hela taket 30 cm enligt bifogad bild. Tacksam för hjälp.
mvh venus
 
Jag ser ingen bild.
 
U
Är det ett attefallshus eller finns det bygglov på det sedan tidigare?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Om jag räknar rätt blir byggnadsarean drygt 32 kvm så det faller inte under attefallsreglerna (om det inte tidigare är godkänt som attefall och avvikelsen beror på mätfel vid byggnation).
Planerar ni ha det som gäststuga eller mer permanent boende? Bor du inom detaljplanelagt område eller ute på landet?
 
Redigerat:
hEJ och tack till alla som svarat. Den är en fristående garage som vi vill bygga om den till ett attefallshus men det verker är för stor yta mer 32kvm och troligen kan inte få godkänd som attefallshus. .Tack
 
Kan du inte söka bygglov? Eller finns det nåt i planen som förhindrar ett till bostadshus?
 
här kommer en bild på garaget men står inte något om längd eller bredd. Vad betyder F.G 33.45? Ritningar av ett garage i olika vinklar med måttangivelser och märkningen "F.G. 33.45" framför en sektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F.G är 'Färdig golvhöjd'. Dvs den höjd golvet hamnar på i förhållande till nån referenspunkt/referenshöjd på kartan.
 
U
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Rummens takhöjd kan bli problem. Har du (TS) möjlighet att öppna upp till nock? Planerar du mer permanent bostad (uthyrning) så är det även andra tekniska krav som ska uppfyllas.
 
Hej, Jag talade med kommunen idag och dem sade i allmänheten vi tillåter bygga om garage till attefallshus och taket måste vara 2,4 m samt får tillstånd eller medgivande från vår granne.
Vi har en vind som är 1.9 m till nock..Jag ska be kommunen skicka till mig den riktiga måttet på garaget.
Jag kan ingenting om byggnationen men jag hoppas den går att lyfta upp taket 30 cm alternativ riva ner taket och bygga om det...Jag bifogar bil på garaget.
Garaget med sadeltak och tegelpannor, vitmålade väggar och en garageport, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.

Jag är tacksam för era råd och information och önskar er en trevlig kväll.
mvh- venus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.