Är i startgroparna på ett garagebygge.
Fastnat vid en fundering kan jag lägga en limträbalk som hammarband den kommer vara på väggen där takstolarna vilar och det kommer finnas 2st portar på 2,5 meter styck.

Alltså lägga limträbalken högst upp och sedan regla neråt för portarna.

Hoppas ni förstår.
 
S
Jag har haft samma dilemma med portarna på långsidan och dimensionerade enligt träguiden https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/ och satte dit en 90x315 mm. Mycket snyggt med portarna på långsidan så det är mödan värt. Tänk även på punktlaster för balken. Jag fick enligt beräkningen 5 ton på mittpelaren så min platta har jag förstärkt ordentligt.
 
Tack för svar. Stoppade du limträbalken som hammarband? Min kommer ligga som det,
3 meter upp, sen reglar jag ner för portarna till 2.2m. Kommer regla med 45x120 cc 60 sen 4st limträpelare 90x90. 2 mellan portarna och en på varje sida.
 
S
Ja, det blev som ett hammarband. Vikten från takstolarna ska ju tas upp "högst upp" och sedan fördelas rakt ner. Lade den på "insidan" de stående reglarna för att få vikten inåt plattan. Låter utmärkt vad gäller hållfasthet för pelarna, jag använde 45x145 som jag slog ihop och det går nog det med. Låter som att du har koll på läget!
 
Skönt att få svar. Dom flesta bygger ju portarna på kortsidan så det är inte så lätt att hitta info.

Ja det borde räcka till.
 
S
Jag håller med, det är svårt. Men det blir mycket bättre! Men fråga om det är något. Jag har fått på takpannor och håller nu på med panelen. Stabilt som bara den med 90x315 mm.
 
  • Gilla
Glykol89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.