Hej

Tanken är följande:
dra el till garaget(isolerat), element, motorvärmar, uttag och belysning.

Fförslag på kabel(rör finns från huset till garaget)
Ska man sätta en undercentral med JFB eller utan?
 
Standardlösningen vill jag mena är EKKJ 6x6/6 eller N1XV 5G6 till central i garaget med JFB.
Andra lösningar kan diskuteras om det finns speciella behov eller förutsättningar.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Standardlösningen vill jag mena är EKKJ 6x6/6 eller N1XV 5G6 till central i garaget med JFB.
Andra lösningar kan diskuteras om det finns speciella behov eller förutsättningar.
Blev inte detta i sexigaste laget!!!!
 
Hej
Nu är det dags att ta tag i detta projekt igen.
Hur ska det vara osexigt`?
 
EKKJ 4x6/6 :surprised:

Det kan ev gå att sexa ned lite till om du delar med dig av förutsättningarna här, som
- läge (stad, förort, landsbygd)
- avstånd (ledningslängder mätarskåp - central hus - garage)
- storlek på huvudsäkring
- area på kabel mätarskåp - central hus
- önskad inkoppling - undercentral till husets central eller direkt på huvudledning och förutsättningar för det,
- totalt effektbehov i garaget.
 
Förort
Max 5meter mellan varje skåp
25A huvudskåp

I garaget blir det ett element, en frys och ett motorvärmareuttag.

Ska man ha en JFB i garaget med tanke på frysen. Om den löser ut är det inte säkert att man upptäcker det.
Kan man ha en undercentral utan JFB? Har för mig att man får men inte att rekommendera.(slutade som elektriker för 18års sedan, minnet sviktar)

Tacksam för svar
 
Lägg frysen på samma säkring som belysningen så ser du om det lyser = ström till frysen. En vanlig frys har så låg effekt att det inte är några problem att ha den på en belysningsgrupp.
 
Love16 skrev:
Förort
Max 5meter mellan varje skåp
25A huvudskåp

I garaget blir det ett element, en frys och ett motorvärmareuttag.

Ska man ha en JFB i garaget med tanke på frysen. Om den löser ut är det inte säkert att man upptäcker det.
Kan man ha en undercentral utan JFB? Har för mig att man får men inte att rekommendera.(slutade som elektriker för 18års sedan, minnet sviktar)

Tacksam för svar
Allt på JFB utom frysen, frysen har kanske ett ljudande larm i vart fall en signallampa.

Tänk också (oxå) på att kompressorn/oljan är tänkt att smörja i normal rumstemperatur så ha inte (för???) kallt i ditt garage.
 
En kyl/frys löser inte ut en JFB i tid och otid, bara när det blir fel på den, vilket händer i sällsynta fall. Däremot kan motorvärmaren lösa en JFB, främst av fukt i sladdställen. Så jag skulle rekommendera två JFBer. Det är krav på att alla uttag ska ha en JFB, även om just uttag till platsbundna apparater som frys kan diskuteras.

Åter till inkopplingen. Det verkar inte finnas så mycket att orda om ledningsdimensioneringen här. Det skulle räcka med 2.5 mm², men å andra sidan blir det ingen större kostnad att använda 6 mm² vilket har andra fördelar. Med 6 mm² kan du koppla in centralen i garaget "direkt på huvudledningen", antingen från mätarskåpet eller från ingången på centralen i huset. En mindre area kräver att den säkras av - att den blir som en "vanlig" grupp i husets central. Det blir då en sann undercentral och kommer att ligga under husets huvudbrytare och JFB. Det blir då svårt att sektionera i garaget.
 
Ska det bli biltvätt i garaget såsom i en tvätthall? Med högtryckstvätt blir det extremt fuktigt och dimmigt. Är garaget brandklassat (närhet till granne osv)? Ställer lite fler krav på en elinstallation.
 
Andra krav på el om garaget är brandklassat?? det enda kravet är väl tätningen av genomgångarna mellan brandceller. Och är det ett vanligt garage där man någon enstaka gång använder en högtryckstvätt duger IP 44 gott. Och är man inte tänkt att "sulla" med vatten i garaget räcker det med samma IP klass som man har i bostäder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.