Jag sitter och funderar på ett framtida ev projekt. Jag bor på en grusås, och har en plats som av flera olika anledningar skulle lämpa sig att göra ett garage under marknivån. Det ska inte bara vara garage, utan även teknikrum (värmepump, hydrofor osv). Måtten skulle vara ca 7 meter djup och 8 meter brett. Garaget skulle hamna helt under markytan, förutom portarna som skulle vara åt ena sidan, samt omkringliggande mur på samma vägg, resterande väggar samt tak alltså under marknivå.

Konstruktionen skulle se ut som följer. Först en gjuten platta, med isolering under, en murad vägg på ca 3 meter av leca, med isolering utanpå. Sen ett gjutet tak ovanpå, ngn form av isolering. Ovanpå det blir det ett lager gårdsgrus, och "uteplats" av grus då man ska gå, samt eventuellt kunna köra med en bil någon enstaka gång.

Nu till det knepiga:

1: Hur ser det gjutna taket ut? Kan jag bygga en form, armera och gjuta? Hur ser den konstruktionen ut på ett ungefär? Jag antar att jag kan köpa prefab taksektioner och lägga ovanpå, vad kan de tänkas kosta mellan tummen och pekfingret, mkt dyrare än att gjuta själv?

2:Hur får jag till det med isoleringen, vad kan vara vettigt, det ska som sagt på grus ovanpå,som man ska kunna gå och köra på.

3: Hur får jag taket vattentätt? Även om det ska vara ett garage, så vill jag att det ska vara så nära ett beboligt klimat där inne som möjligt. Jag misstänker att det kommer att användas som förråd också, av lite känsligare saker, typ möbler osv ibland.

Så vad tror ni, görbart eller får idéerna stanna på drömstadiet?
 
Allt är möjligt, men kanske inte billigt eller enkelt.

Att du ska ha ett gjutet valv med 8 m spännvidd kommer att kräva lite av din betong, kanske förspända balkar?Tyngden av denna kanske inte med säkerhet kan lastas ned på en enklare leca-vägg utan kanske även ytterväggarna borde vara rätt dimensionerad betong, så även grundsulan. Dessa lastberäkningar bör du ta med en konstruktör.

Vattentätt ovanifrån? Din konstruktion blir ju lik många platta grusfyllda tak. Du bör ha en lutning, alternativ ett välvt spann, så att vatten rinner av. Och på detta en klassisk asfaltsbaserad takläggning. Den håller rätt länge men inte för evigt och man måste kunna lägga om den om 20-30 år eller så.

Utvändig isolering, typ Isodrän och/eller rejält med dränering runt bygget så att du får ett torrt klimat inne.
 
Jo, en konstruktör, blir nog kontaktad innan projektet drar igån, men nu är det mest på stadiet, om det går att genomföra med vettig budget eller inte.

Vad menas med förspända balkar, hur funkar de, och vad kostar det? Hur bör väggarna se ut för att klara av taket, om en lecavägg blir för klen?

Lutning på taket hade jag tänkt, och att lägga om det efter 30 år är inga problem. Man kanske kan beställa en gummiduk, en sådan typ man har till dammar och lägga på, bör ju vara hållbart och vattentätt.
 
Ballt koncept, men har de gjort garagen i Guld? Inte mkt man får för priset. Dock smidigt att bara köpa och ställa dit. Sen va ju frakten svindyr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.