Hej!

Hösten 2012 byggde vi ett kallgarage+carport bredvid vårt hus. Dessvärre så blev det redan efter några månader missfärgningar i råsponten. Det var mycket regningt när garaget byggdes så brädorna var kanske inte var helt torra när de kom upp.


Garaget är väl ventilerat och undersidan av råspånsskivorna är inte behandlade. Garaget har även papptak och är i byggd av fackmän.


1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ser ut som svartmögel och det har blivit mer ju längre tid brädorna har suttit där. Statens provningsanstalt har för övrigt en artikel där de visar bilder från andra råspånsskivor som tycks visa samma fenomen som vårt garage har drabbas av (se bildernas tydliga likhet).


Nu har detta stört min nattsömn allt för många nätter vilket gör att jag skapar en tråd här i hopp om att få information av någon som är påläst. Mina frågor är följade:

1. Hur farligt är det för byggnaden? Är det bara en kosmetisk sak så bryr jag mig inte alls! Men om det är dåligt för byggnaden ja då är det värre!

2. Går det isåfall att åtgärda? Finns det något bra mögelmedel att ta på. Att pensla på något mögelmedel skulle dessvärre ta halva semestern i anspråk. Vilken verkan kommer det ge? Någon som har någon erfarenhet?

MVH
Behöver jag oroa mig?
 
Redigerat:
Första tanken är att det är obehandlat?
Har lite träreglar i förrådet som fick svartmögel ganska så snabbt.
Kan tyvärr inte säga varför du fått så.

Finns flera olika medel som du kan spraya på, men avhjälper ju inte orsaken.
 
Högst troligt var råsponten alldeles för fuktiga vid leveransen, sedan adderades mer fukt när dom blev våta på bygget.

Ganska är ganska vanligt att det slarvas med fuktkvoten på just råspont (billig råvara) från sågverket.

Behandling: Utrusta dig med skydsmask,skyddsglasögon och skyddshandskar.
Ladda trädgårdssprutan med.... boracol eller klorin eller mögelstopp enl blandningsanvisningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.