jag har tänkt att ha en förrådsdel längst bak i vårt blivande garage.
Och så garagedel. Hur pass stort behöver man?
Kommunen säger att upp till 30 kvadrat för alla uthus inklusive garage är ok. Men att ok vi kanske kan få bygga max 33 om vi får grannarnas ok på det och berättar att det är en mindre avvikelse.
Ok men grannen byggde förra året ett på 70 kvadrat o grannarna runt oss har också så stora.
Hur kan 40 kvadrat mer än va som är ok räknas som en mindre avvikelse. Vi hade ju först tänkt oss 8 meter långt o 4 meter brett,32 kvadrat men vet inte om det räcker. så lite råd vill jag ha.
 
Det är nog inte många som tycker de har för stort garage. Om sedan 32 eller 70, eller rent av 100m2, är det perfekta, får framtiden utvisa. Tycker garagets storlek skall platsa in på tomten och även huset där. Ett garage större än villan, kan vara drömmen för hobbyfixaren:D Men Ditt förslag om 8 meter långt låter rimligt, men 4 m brett, tycker jag är för smalt, om nu även bilen skall vara därinne. Försök att lägga till 1 m till på bredden (eller kanske mer) om detta nu är möjligt.
 
Mikael_L
4 meter brett = för smalt, ojojoj, shit.
Vi har precis lagt in bygglovet, där är det 3,75 invändigt. Och nästan 10 på längden.
Jag har inte än bestämt om det ska vara en förrådsdel på de sista 2-4 metrarna, eller om det blir garage hela vägen.

Jag skulle gärna haft lite större, 1 meter bredare och även lite längre, men vår byggrätt är tyvärr begränsande.
Och sen har vi viss fördel med långt och smalt vad det gäller tomten i övrigt ...
 
Har två garage OCH en maskinhall, ändå står två av tre bilar plus ett släp utomhus.. mer utrymme är inte lösningen för spaceaholics som jag..:( ...help..
 
Mikael_L skrev:
4 meter brett = för smalt, ojojoj, shit.
Vi har precis lagt in bygglovet, där är det 3,75 invändigt. Och nästan 10 på längden.
Jag har inte än bestämt om det ska vara en förrådsdel på de sista 2-4 metrarna, eller om det blir garage hela vägen.

Jag skulle gärna haft lite större, 1 meter bredare och även lite längre, men vår byggrätt är tyvärr begränsande.
Och sen har vi viss fördel med långt och smalt vad det gäller tomten i övrigt ...
Se på alla dessa villaområden som uppfördes under miljonprogramets dagar, där var det endast plats och råd till ett garage på 3 meter, men så var bilarna ofta folkavagnar eller Ford Anglia. Gubben fick åla sig ur bilen, när han väl lyckats komma in med bilen i garaget, Hustrun hade fått gå av innan med Konsumpåsarna.
Numera önskar sig de flesta ett garage med pelarlyft, brunn och golvvärme och en 5-meters port. Så det är nog tid att vakna upp, Mikael_L
 
Mikael_L
saturnus skrev:
... Så det är nog tid att vakna upp, Mikael_L
Jojo, jag har nog suttit och slitit mitt hår ang garagets storlek och övrig utformning.

I vilket fall som helst så blir det åtminstånde det bästa garage jag någonsin haft, då det är det första ... :)
Där jag än så länge kör in bilen i en sån där garagelänga som du beskriver är det inte ens 3meter, jag mätte upp det, det var 2,6 x 6 meter. Men då kan man ju öppna bildörren lite på grannens plats även om hans bil står där.

Men jag inser att garaget blir såpass litet att det inte kommer att gå att stå med båda bildörrarna öppna och meka eller städa bilen t.ex. För det hade en dryg halvmeter till varit undergörande.

Nä jag får nog inse att jag inte har gjort ett mekargarage. Men å andra sidan är min lust att meka med bilar väldigt låg nu för tiden, så det kanske inte gör nåt ... Framtiden får utvisa.

Men du har rätt, och jag skulle antagligen blåst på mer yta om bara inte byggrätten var så snålt satt. Bostadshuset får dock vara 250 kvm + två fulla plan. Så jag kan bygga en nästan 500 kvm boa villa istället ! :surprised:
 
Mikael_L
incan skrev:
.... Vi hade ju först tänkt oss 8 meter långt o 4 meter brett,32 kvadrat men vet inte om det räcker. så lite råd vill jag ha.
Och det är bruttoarea förstår jag, så insidan blir väl ungefär 3,6 x 7,6 m.
Gör det några dm bredare och kortare, men någon förrådsdel får ni nog inte plats med.
 
Mitt är 7*10 m . Det räcker inte, så jag har precis kompleterat med 32 m2 skärmtak som inte heller räcker...
 
Mitt blir 5m brett och 8m långt invändigt, varav sista 2m längst bak blir avskilt förråd. Garageporten är på 3m vilket jag ångrar, 3,5 hade sett bättre ut estetiskt.
 
  • DSC_0114.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L skrev:
4 meter brett = för smalt, ojojoj, shit.
Vi har precis lagt in bygglovet, där är det 3,75 invändigt. Och nästan 10 på längden.
Jag har inte än bestämt om det ska vara en förrådsdel på de sista 2-4 metrarna, eller om det blir garage hela vägen.

Jag skulle gärna haft lite större, 1 meter bredare och även lite längre, men vår byggrätt är tyvärr begränsande.
Och sen har vi viss fördel med långt och smalt vad det gäller tomten i övrigt ...

Mitt garage är 4,7m brett men då har jag hyll på ena sida och arbetsbänk på andra. Så öppen yta för bilen är bara 3,5m på bredden. Det fungerar bra tycker jag, kan öppna bägge dörrarna fullt. Men mindre skulle jag inte vilja ha. Så det kommer fungera bra med 3,75m invändigt om du inte planerar massa hyllor längs väggarna.

Sen som flera säger är ett garage alltd för litet ;-)
 
Så smalt garage blir det inte mycket till förvaring på väggarna då bilen är i garaget. hade förut 4,15 och det kändes som smalt. Har nu 4,95x10,5 och den bredden känns ok. Med den längden får jag också in 3,5 m förråd längst in. Tänk på att ett garage mycket är en förvaringsplats också.
 
Mikael_L
Tjacko skrev:
Mitt garage är 4,7m brett men då har jag hyll på ena sida och arbetsbänk på andra. Så öppen yta för bilen är bara 3,5m på bredden. Det fungerar bra tycker jag, kan öppna bägge dörrarna fullt. Men mindre skulle jag inte vilja ha. Så det kommer fungera bra med 3,75m invändigt om du inte planerar massa hyllor längs väggarna.

Sen som flera säger är ett garage alltd för litet ;-)
Nu sover jag bättre !!! :) :)
 
mitt är 8m långt 7m brett.
2 portar!
övervåning på 21m2!

mvh
snickar estwing
 
Jag håller som bäst på att bygga 7,5x13m och det känns som det blir en för stor maskinhall men efter att ha hört diskutionerna här så är jag nu något lugnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.