Håller på med ett bygge av enkelgarage 4x6 meter så inget stort bygge. Isolerad gjuten platta och trästomme med 120 reglar och 220 takbjälkar. Jag löser ofta de enkla grejerna med överarbetade lösningar men jag är medveten om det. Nu har jag fastnat i planeringen av hur jag ska bygga innerväggarna. Garaget är inte stort så hur jag än gör så blir det inte extremt dyrt men det tar tid ju mer jag krånglar till det enkla.

Garaget kommer hållas varmt 17 grader hela året och det kommer in fuktig bil emellanåt. Tror mig förstått att jag borde ha ångspärr mot isoleringen. 195 stenull och luftspalt under råsponttaket borde vara ok i Bergslagen. Sen glespanel och gips. Rationellt men …. jag har snöat in på att sätta panel i taket istället.

Väggarna däremot kan jag inte bestämma mig för om jag ska sätta plast och sen installationsskikt på 45 mm och sen osb plus gips. Självklart bra men så påkostat har jag inte i bostadshuset som är gammalt.

I förra huset hade vi ett stort prefab dubbelgarage byggt i slutet på -90 talet och där var det bara gips utan installationsskikt men jag tror det var plastspärr.

Det skulle förmodligen fungera om jag drar el i 120 stommen och plastar och gipsar. Och gips i taket istf en mer levande panel på 17 eller 19 mm. Men kommer jag ångra mig varje dag så länge jag lever för att jag inte gjorde lite extra och fick bättre resultat?
 
Om du ångrar dig kan bara du svara på men har du plats så isolera mer. Det ska mycket till för att energipriserna ska gå ner
 
Vad du än gör, Osb på väggarna under gipsen, annars får man ju hjärnblödning så snart något ska skruvas fast….
 
  • Gilla
bknu och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Energi kommer inte bli billigare . Bygger klimatskalet gör man en gång , går att tilläggsisolera men så mycket besvärligare .
Bärande 120 regel i mitten , stående 45 x 70 regel på bägge sidor (både utåt och inåt)
Dubbla lager av byggskivor på insidan (OSB + gips tex)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.