Hej!

Nu är det så att jag har ett garage där det även pumprummet finns.
Dock så är det så fick jag veta av förra ägaren att pumpen stått och läckt samt sprutat på väggen vilket medört en hel del fukt i detta rummet samt en hel del mögel.
Ni som följt mina trådar vet att jag köpt huset för en månad sedan av min lata särfar som inte tagit tag i detta. Men nu tänkte iallafall jag göra det så skulle vilja ha era tips på hur jag bör gå till väga.
Kommer att ladda upp bilder här under dagen så fort jag kommer hem från jobbet så ni får lite mer insikt i hur det ser ut.
Här kommer iallafall hur jag tänkt göra.

1. Plocka ut pump, frostvakt och filtration.
2. Riva ut all inredning samt väggar och tak som består av gipsskivor som är mögelskadade.
3. Hyra och ställa in en avfuktare tills allt är torrt.
4. Sätta upp nya väggar samt tak (gips igen eller bör jag välja ett annat material?).
5. Koppla in all utrustning igen och installera ett nytt vattenfilter.

Nu undrar jag dock hur försiktig man bör vara när det gäller mögel? Kan jag ha på mig vanliga arbetskläder eller bör jag ha på mig något som jag slänger efteråt? Bör jag ha andningsmask när jag arbetar här inne och hur bör jag handskas med det mögliga materialet? Har hört att man kan bli sjuk av vissa mögelsorter samt att man lätt kan sprida runt sporerna vilket inte är bra.
Har ingen större lust att ha vattnet bortkopplat under flera dagar men det kanske är ett måste i detta läget medans avfuktaren får gå?
 
Jag skulle köpa en billig överdragsoverall, Jula har tex plus andningsskydd till rivningen.
Om inte annat känns det bättre att veta att man slipper få i sig det hela
 
Här kommer bilderna som jag lovade.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Definitvt skyddkläder på det där enligt mig. Jag skulle tom rekommedera dig att skapa en sluss på vägen in och sen skicka ut allt matrial genom fönstret. Mögelsporer är inte att leka med och de kan ta sig väldigt långt i luften
 
  • Gilla
hama65
  • Laddar…
Ja, det såg ganska saftigt ut. Faran med mögel är framförallt allergisk reaktion eller utveckling av allergi. Mycket svårt att säga hur en människa reagerar men ofta blir man lite "dålig". Huvudvärk, kliande ögon, retande känsla i halsen osv.
Köp du en overall eller två samt några engångsmasker å lite sånt sen är det bara att böka ut skiten. Dock ser det ut som om du kanske får riva lite mer än bara gips. Mycket möjligt att bakomliggande material är påverkat. Räkna med det så blir det inga överraskningar.
 
Okej detta var ju lite mer illa än jag trodde. Ska man kanske till och med ta in ett företag som gör det åt en eller är det en onödig kostnad och vad kan det gå på?
 
Nja, nog klarar du att göra det själv. Bli inte skrämd nu! Ta en sak i taget och ta hjälp då du verkligen kör fast.
 
Definitivt skyddskläder och ett andningsfilter typ halvmask. Ej engångs. Har själv blivit sjuk av mögel o det var ingen kul upplevelse.
 
Jajemen, som sagt så vet man inte hur man reagerar. Vissa blir riktigt dåliga av mögel! Rädd behöver man inte vara men man ska ha respekt för det. God ventilation bör man eftersträva med fläkt eller dyl.
Halvmask (typ Sundström) är absolut bättre än engångsmask men tänk på att raka dig innan. Endagsstubb tar bort ca 60-80% av effekten.
 
Har inspekterat garaget ytterligare nu och hittat ännu mer mögel så har kontaktat en firma angående hur jag ska gå tillväga. Finns det något medel man kan spruta på möglet för att hindra tillväxt? Både jag och tjejen har känt oss konstiga efter att ha varit i garaget längre tid och detta utan att ha tänkt på
Att det kan vara möglet så det är inte inbillning.
 
En riktig halvmask som passar ditt ansikte och riktiga filter är oändligt mycket bättre än engångs masker. Dessutom är det billigare i längden samt att jag tycker engångsmasker är obekväma. Har man dessutom glasögon så funkar det oftast bättre med en halvmask. Ja åså lite engångs kläder som nämnts tidigare.
 
Hade en kille från Peab här
Idag som kollade lite på garaget som sa att jag kunde göra det själv utan problem bara jag kör med en halvmask. Sen gav han lite andra tips på problemet i övriga garaget men där kunde jag bara slipa ner och måla över tyckte han.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.