Hej allihop,
Går och klurar på porten till ett kallgarage som jag tänkt bygga men kan inte bli klok på vilken storlek jag ska välja. Tänkte mig cirka 6 x 7.5 meters garage, typ Björklidens eller Mellbys Prefab.Isolerar plattan för ev.framtida behov.Två bilar, yes, även om inte båda används dagligen.

Ska jag ha TVÅ portar(mest praktiskt fast tråkigt att komma hem och mötas av två stora fyrkanter varje dag...?) eller EN lagom stor plus en dörr på samma sida och trixa in bil nummer två( bäst estetiskt? Plus bra om 12 år då man bygger igen halva garaget och bygger sovrum till svärmor och man bara har en bil kvar? )

Eller en jättestor (praktiskt, utom när det snöar, även om det kan se lite malligt ut , eller? Är det större risk en bred port "saggar"på mitten eller sätter sig pga sin bredd? Om det är väldig kallt plötsligt ute så har man ju trots allt LITE varmare i sitt garage ända tills den gigantiska porten glider upp eller tänkert jag fel? Sen funderar jag på att ha en port till, lite mindre, på baksidan för att kunna dra grejor tvärs genom om jag skulle vilja eftersom den delen av tomten blir avskuren, nån som gjort så? Ser det korkat ut kanske att ha en garageport på INSIDAN av sitt garage och kommer man att må illa av den när man sitter på verandan och dricker kaffe, alternativt svära sig blodig när man får gå runt hela huset med skottkärran med jord till växthuset man kanske bygger om 5 år?

Tacksam för ideer hur ni andra har tänkt/tänker och goda och dåliga erfarenheter.
Bästa hälsningar,
"Villrådig"
:p
 
själv har jag öppet till bilen (carport).

Hade jag byggt stort garage hade jag satt in 2 portar.
Kanske det kommer att stå skräp/kälkar/möbler i garaget, och då är det kanske inte så kul att ha en stor port öppen på sommaren - ser ju lite skräpigt ut då....

 
poppgubben skrev:
Kanske det kommer att stå skräp/kälkar/möbler i garaget, och då är det kanske inte så kul att ha en stor port öppen på sommaren - ser ju lite skräpigt ut då....
...med en stor port får man alltså press på sig att hålla ordning i garaget. :D
 
Storleken spelar roll.. Fråga Sophia, som hade en rolig tråd om sin garageport för ett tag sen. ;D
Välj stor!
 
Sophias var för låg vill jag minnas. :-/ Nu talar vi om bredden. >:( ;D
 
Immobil skrev:
...med en stor  port får man alltså press på sig att hålla ordning i garaget. :D
Ja- jag har ju ännu inte träffat många i bekanskapskretsen som har någon större ordning i sina garage. Oftast ser det ut som i mitt förråd i källaren - som om kriget dragit in.

:) ;)
 
poppgubben skrev:
- som om kriget dragit in.
:) ;)
...samma här, därför har jag portarna alltid stängda. ;D Öppnar bara en liten glipa för att komma ut och in. :-/
 
Immobil skrev:
Sophias var för låg vill jag minnas. :-/ Nu talar vi om bredden. >:( ;D
Vika in backspeglarna? Skaffa smalare bil? ;D

Allvarligt talat, är glad innehavare av ett dubbelgarage, och vi har två portar. Har aldrig störts av att mötas av två fyrkanter. En jättestor tror jag inte skulle vara så mycket bättre estetiskt, plus att det låter jättekrångligt att meckla in bil nummer två.

Längst bak i garaget har vi en vanlig dörr, den hade jag verkligen INTE velat vara utan! Öppnar s'llan portarna då jag skall komma åt smågrejer, utan går genom dörresn istället. Känner dock inget större behov av att ha haft en port där...


 
Ok, tack för diverse svar, lutar alltså åt två portar. Nån som har en port med en inbyggd dörr i , som alltså åker med porten upp? Är det bra eller blir det skrangligt tro?
B.Hälsningar,
"Gör porten bred och garaget djupt"
Heseikel 12:14
 
Jag skulle valt 2 portar.
Speciellt på vintern är det bra med mindre port som går att öppna/stänga fortare. Sätt en vanlig dörr på baksidan men gör den gärna 90-100 bred.

Men mitt bästa tips: Bygg inte för lågt. Sätt inte in en för låg port. I dag blir bilarna bara högre och högre och kanske har du dessutom något på biltaket. Takbox eller surfbräda. Skönt att kunna montera under tak.

t i t a n i u m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.