Hej!
Detta är mitt första inlägg på Byggahus, men säkert inte det sista, då vi ska bygga 2024🙂

Min man o jag har köpt en tomt, den ligger inom detaljplanerad område o är avstyckad från en annan tomt. På vår tomt står ett gammalt garage (ca 60 år) som tillhörde huset på tomten som vår styckades av från. Garaget ingick i tomtköpet. Hittills har det används som förråd.

Garaget står dock exakt på gränsen till ytterligare en granntomt. När den grannen byggde sitt hus för 14 år sedan accepterade de garaget på tomtgränsen.

Mina frågor är:
Vad får vi göra med garaget? Får vi renovera det och vad får vi använda det till?

Plus: vi kommer bygga ett nytt hus att bo i bredvid. Får vi använda garaget under byggtiden (det nya huset hamnar ev närmare än 6 m intill garaget)?

Hoppas någon har lite input kring mina frågor!
 
Ni får självklart renovera och använda garaget
 
  • Gilla
astridsiri och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A astridsiri skrev:
Hej!
Detta är mitt första inlägg på Byggahus, men säkert inte det sista, då vi ska bygga 2024🙂

Min man o jag har köpt en tomt, den ligger inom detaljplanerad område o är avstyckad från en annan tomt. På vår tomt står ett gammalt garage (ca 60 år) som tillhörde huset på tomten som vår styckades av från. Garaget ingick i tomtköpet. Hittills har det används som förråd.

Garaget står dock exakt på gränsen till ytterligare en granntomt. När den grannen byggde sitt hus för 14 år sedan accepterade de garaget på tomtgränsen.

Mina frågor är:
Vad får vi göra med garaget? Får vi renovera det och vad får vi använda det till?

Plus: vi kommer bygga ett nytt hus att bo i bredvid. Får vi använda garaget under byggtiden (det nya huset hamnar ev närmare än 6 m intill garaget)?

Hoppas någon har lite input kring mina frågor!
Ert garage står där det står helt lagligt. Ni får använda det på samma sätt som det har tagits i bruk så ja ni kan använda det. Ni får och har skyldighet som för alla byggnader att underhålla det.

Om det är inom detaljplanerat område och garaget har blivit planstridigt p g a en detaljplan som vunnit laga kraft efter att det har uppförts så får ni fortsätta med pågående användning. Men ni får inte ändra på garaget, bara underhålla det. Tänk på att i fallet med detaljplan så äter garaget byggrätt. Finns t ex 30 kvm byggrätt för uthus och garaget är 28 kvm så blir det inga fler uthus som får bygglov, ni har bara 2 kvm byggrätt kvar för uthus på tomten.
 
Redigerat:
  • Gilla
astridsiri och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.