Hej!

Jag har fått ärva en stuga som ligger lite ute på landet. Fastighetens storlek är ca 4000 m2. Den består av boningshus, jordkällare med höloft och två sidobyggnader som rymmer hönshus, mindre stall för två hästar, redskapsbod och vedbod. Det finns även hästhage och hundgård. Det går en stenmur runt hela fastigheten.

Hela fastigheten ligger i en "dal" med en liten backe ner och innan backen ligger ett garage, kanske 15 meter från bostadshuset. När jag granskade lantmätarens karta är det klart och tydligt att vare sig garaget eller hundgården ligger på tomten, utan utanför. Jag ställde frågan till en släkting som har kännedom och det visade sig att garaget byggdes med godkännande (endast muntligt) från markägaren. Man resonerade förmodligen så att det är enklare att ha garaget där uppe så slipper man ta sig ner för backen och öppna två grindar varje gång...

Problemet är att han som gav detta tillstånd har åkt till himlen, precis som husets ägare, så båda parter finns inte mer så jag antar att det muntliga avtalet som fanns är upplöst.

Vad göra? Som det är nu har jag ärvt allting utom hundgården och garaget. Dock betalade förra ägaren försäkring för båda dessa byggnader... lite konstigt att försäkringsbolaget inte är mera alerta.

Hoppas all info finns, annars fråga! Den enda lösning jag själv kan tänka mig är att ta kontakt med nuvarande markägare och fråga om jag får köpa den marken som i alla fall garaget står på. Hundgården kan kvitta...

Vänligen
S
 
Eller försöker du göra en likadan uppgörelse med nya ägaren?

Är det inte dyrt att stycka av en tomt?
 
Jag var i en liknande situation och löste det genom att helt enkelt skriva ett enkelt avtal med markägaren.
 
Undrar om inte ett servitut är bättre än ett avtal? Ett servitut följer väl med fastigheten om jag minns rätt. Kan vara bra om nuvarande ägare säljer eller dör, eller om du vill sälja.
 
jag hade servitut på garage Carport och uthus som låg på grannens mark men jag valde ändå att göra en avstyckning!

Känns trevligare på något sätt att äga det själv :)

780 kvm kostade 23000 att stycka av och då fick jag marken gratis av grannen!

Så en liknande summa kan du räkna med ifrån lantmäteriet!

Mvh
 
pelpet skrev:
Undrar om inte ett servitut är bättre än ett avtal? Ett servitut följer väl med fastigheten om jag minns rätt. Kan vara bra om nuvarande ägare säljer eller dör, eller om du vill sälja.
Om jag ska vara ärlig med avtalet, så blev jag inte färdig till att ordna det förrän det var dags att sälja huset. Om avtalet var juridiskt korrekt eller optimalt vet jag inte, men köparen var nöjd i alla fall.
 
Tack för svaren!

Några sådana summor som nämns för att stycka av har jag inte, så jag ska försöka prata med nuvarande markägaren, har förstått att det är en ganska otrevlig typ, men vi får väl se...

/S
 
steve5432 skrev:
så jag ska försöka prata med nuvarande markägaren, har förstått att det är en ganska otrevlig typ, men vi får väl se...
En variant är ju att ligga lågt. Använd garaget men lägg om möjligt inga stora pengar på det. Tiden kanske utvisar hur markägaren ser på det och vad han är medveten om. Tar du upp diskussionen kanske du väcker en björn som sover och är björnen "en otrevlig typ", kanske det är bättre att han får sova kvar i idet.

Är det så att du är i färd med att lägga pengar på en större renovering av garaget blir ju läget ett annat.

Sen kan jag förstå om du vill reda ut detta så snart som möjligt men ibland kan det smartaste vara att ha lite is i magen
 
Hej!

Det jag framför allt är orolig för är vid en försäljning. Jag själv eller min fru har inga direkta planer på att bo i huset då det ligger för otillgängligt och vi är inte purunga, och har vant oss vid att bo i centrum (bott i villa i 40 år innan). Tanken är om vårat barn är intresserade av att använda fastigheten för hästar (som både hon och barnbarnet är intresserade av) annars kommer vi att sälja hela rasket, och det är framför allt då jag oroar mig för dessa sidobyggnader (garage, hundgård), då man väl inte kan sälja byggnader som inte står på fastigheten man säljer...
och ett hus utan garage drar ju ner priset ganska rejält...

Suck man önskar ju att man hade något skriftligt på detta från 30-talet när detta gjordes upp... me då var tydligen ett handslag allt som behövdes.

/S
 
harry73
Nu är jag ingen expert på det här, så jag har bara några funderingar. Om garaget tillhörde förra ägaren då är garaget lös egendom och ingen del av grannens fastighet. Så då antar jag att ni även ärvde garaget. Eftersom garaget inte är grannens egendom får han inte riva det, och eftersom garaget är äldre än tio år kan kommunen inte tvinga er att riva det heller. Sen har ni antagligen ett gammalt överenskommelse eller servitut att använda marken till och fram garaget.

Jag tror inte att det är ovanlig att det finns gamla sidobyggnader på grannens mark (med eller utan överenskommelse) och jag skulle vid en eventuell försäljning inkludera garaget och hundgården i beskrivningen (men berätta att de ligger på grannnens mark enlig gammal överenskommelse från 30-talet. Att garaget finns där sedan 30-talet utan att grannarna bråkade om det, borde vara bevis nog att det fanns en överenskommelse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.