Hej

Jag håller på med de sista detaljerna i ritningen inför att söka bygglov och det känns som att jag måste reda ut på riktigt om vårt garage ser komplicerat ut.

Garaget är på källarplan och ovanpå detta kommer det vara hall, kök och två sovrum.

Jag vill hemskt ogärna ha någon pelare i garaget, så det lär vara rejäla reglar. De kan gå på vilken ledd man vill, så jag misstänker att det rimliga är att ha reglar som då blir 8 meter långa, då ca 7 meter fritt hängande så att säga.

Vad ska det vara för typ av konstruktion för detta? Jag antar att vanliga träreglar inte räcker, men jag kan bara spekulera fritt, såsom att det går någon mindre I-balk med jämna mellanrum eller nåt.

Tack
 
Ett betongbjälklag kanske?
 
Matti_75 skrev:
Ett betongbjälklag kanske?
Mitt förslag också...filigran kanske...
 
Häng bjälken i hängstag från takstolarna så får du stöd utan pelare i garaget.
 
Betongbjälklag alltså. Det är inget som jag har någon erfarenhet av. Dyrt och komplicerat? Det låter tungt, lär man ta hänsyn till det när man gör väggarna också?

Hängstag från takstolarna? Eftersom vi har en våning ovanför så lär hängstagen i så fall gå inuti väggarna i så fall? Eller missade du att det var en våning ovanför? :)

Tack för svaren!
 
Mikael_L
tobbew skrev:
Betongbjälklag alltså. Det är inget som jag har någon erfarenhet av. Dyrt och komplicerat? Det låter tungt, lär man ta hänsyn till det när man gör väggarna också?
I jämförelse av att bygga i trä och om man bygger själv, JA !.

Men det är ju inte direkt komplicerat, det gjuts ju dagligen betongbjälklag runt om i Sverige, men främst av de stora såsom PEAB och skanska osv, och det gäller oftast kontorshus, flerfamiljshus, industribyggnader och sjukhus m.m.

Så det är ju inte mer komplicerat än att det finns många som kan räkna på det, och många som kan utföra det.

Ja egenvikten blir lite högre, men om det ändå gjuts betongbjälklag så är det väl frågan om det inte är lika bra att även gjuta garagets väggar i betong. När väl all infrastruktur för ett större armerings och betongjobb är etablerad så blir merkostnaden för att även göra väggar inte så blodig. -tror jag ... :surprised:

Men visst kommer det kosta en del extra flis. Men på pluskontot får du en väldigt trevligt rejält avskild garagedel, där bostadsplanet blir mer avskilt från ljud, lukt och ev brand.
 
Intressant, så kanske man gör. Är det Peab / skanska som man bör kontakta då tro?

Undrar hur mycket det drar iväg kostnadsmässigt jämfört med att man annars skulle göra det själv. Jag känner hur en hundratusing extra försvann här... :)
 
Mikael_L
Nä jag tror inte att man ska kontraktera de stora drakarna, dom är nog knappt intresserade, och säkert alltför dyra.
Men själva anlitar dom säkert en massa småfirmor som UE. Och många av dessa småfirmor kan säkert ta uppdrag hos privatpersoner.

Jag vet inte riktigt hur du ska hitta rätt här. Bäst är det att ha lite kontakter. Själv känner jag någon byggare här på orten, så jag skulle bara fråga vem som dom rekommenderar. På så vis har jag själv fått kontakt med en bra ventilationsfirma och grävmaskinsgubbar osv.
 
Jag har 6 meter spännvidd, det går att lösa utan pelare med 260mm kerto-balk c/c 300.
med 8 meter blir det jobbigare. Limträ 115x315 c/c 300 är en möjlighet. Men ingen billig.
eller KERTO-S 45x400 c/c 300. Inte heller billig.
 
Jag vet ju inte hur planlösning ser ut men det är väl inte helt otänkbart att hitta några lägen för hängstag. En fackverkstakstol ska kunna dimensioneras upp att ta en hel del last utan några större problem. förslagsvis lägger du en limträbalk mitt i huset vinkelrätt mot golvbjälkarna som får hänga i ett antal stag. Det blir då golvbjälkar i två fack som bara spänner hälften så långt. Om inte spännvidden är för lång eller om bygghöjden inte är ett problem kan du ju istället för en limträbalk ha en stålbalk så slipper du kanske stagen. Svårt att säga vad som är den bästa lösningen utan att se planerna. Ska du lägga in ett betongbjälklag håller jag med tidigare inlägg om att även göra väggarna i betong när du ändå måste ta in en annan entreprenör.
 
Aj... KERTO-grejen skulle kosta ungefär 75 000... Känns... Ehm, fantastiskt.

Jag funderar på, om man gör form och gjuter själv, måste man då vara rymdraketsforskare för att beräkna bärighet?
Lurigt värre, men jag hoppas att det finns nån firma som är effektiva och prisvärda på sånt här annars.
 
kalubah skrev:
Jag vet ju inte hur planlösning ser ut men det är väl inte helt otänkbart att hitta några lägen för hängstag. En fackverkstakstol ska kunna dimensioneras upp att ta en hel del last utan några större problem. förslagsvis lägger du en limträbalk mitt i huset vinkelrätt mot golvbjälkarna som får hänga i ett antal stag. Det blir då golvbjälkar i två fack som bara spänner hälften så långt. Om inte spännvidden är för lång eller om bygghöjden inte är ett problem kan du ju istället för en limträbalk ha en stålbalk så slipper du kanske stagen. Svårt att säga vad som är den bästa lösningen utan att se planerna. Ska du lägga in ett betongbjälklag håller jag med tidigare inlägg om att även göra väggarna i betong när du ändå måste ta in en annan entreprenör.
Hmm, ja, intressant variant, vettigt tänkt.

Såhär ser planritningen ut, som vi jobbar med.

http://www.deserveit.se/dump/ritning huset.pdf
 
Mikael_L
tobbew skrev:
Såhär ser planritningen ut, som vi jobbar med.
Jag hade lite svårt att få ihop det först.
bilar 5,5 meter långa och 2 meter breda ... :)

Men så kom jag på det ... ;)
139498_450.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Weber har bjälklagselement i LECA. De finns åtminstone i 8m längder.
Tror inte de är jättedyra, eftersom vi prutade till oss de när vi byggde. :)
 
Mikael, det var ritprogrammet som valde att bilarna skulle vara tilltagna, men hellre det än att de ritas för små.

LECA-bjälklag också... Bra, tack, trevligt med fler alternativ.

Jag har lite att fundera på. Jag tänker inte komma till dessa moment än på ett tag, så det finns lite utrymme att fundera. Men plattan ska gjutas om en månad om allt går som det ska, sen är det inte säkert att något annat görs i år, det beror lite på hur överjävligt komplicerat eller dyrt det blir. :)

Det billigaste borde rimligtvis vara att gjuta bjälklaget och väggarna själv, men det blir ett jäkla arbete med formsättning och det blir kanske inte lätt med beräkningarna heller. Sedan beställer man en betongbil som tippar ned i den enorma formen, som kanske till och med kan vara i en enda stor klump med väggar och hål för dörrarna, plus takbjälkarna. Men gud vet om jag vågar ge mig på det jobbet, även om jag kanske kan få tag i rätt kompetens så blir det en del slitgöra..

Tack för alla tankar i alla fall, hoppas det kommer mer så att vi bollar vidare. Jag har varit med och hjälp till på en del byggen, men det är första gången jag gör något annat än en renovering åt mig själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.