Stjäl en googlebild
e388d35d6f519ebe5e6ab00e0866071b_a514f4031ccba95625a03d62901876ef.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det möjligt att bygga en byggnad liknande den på bilden med stall i källaren med utgång under balkongen och mekgarage i ovandelen med port på baksida bygget på bilden?
Eller finns det massa regler som skulle sätta stopp för en sån platseffektiv lösning?
ungefärlig stallyta 7x8m,
och hur många 100tusingar skulle man behöva råna banken på?
 
Jag kan inte kommentera regelverket men vill man verkligen ha ett stall i källaren? Tänker både på ljud och dofter...
 
Jag tror att han menar att han bara ska ha garage på ovandelen? men lånat bilden från google... och då stör ju inte ljud/doft på samma sätt
 
Tekniskt möjligt javisst.
Hur många bondgårdar finns det inte där man har djuren nere och kör in traktor och vagn på loftet?
Sen vad regelverken säger - där passar jag
 
Jag missförstod nog frågan. Jag trodde den avsåg ett bostadshus med stall i källaren.
 
jo men visst är det så jag menar, det är endast ett garage i trädelen och stall i källaren.
anledningen till det är flera, infarten till fastigheten ligger på en upphöjd nivå från tomten (rätt brant slänt precis från dagens parkering.
Det blir bara en ca 60m2 platta som måste schaktas ovh gjutas istället för två (halva kostnaden)
vintertid hjälper hästarna till att värma upp garaget och i bästa fall hålla det plusgradigt utan tillförd elvärme.
hur dyrt behöver det bli om man ser till själva byggnaden bara? mellan tummen och axeln
utstick från släntfot 7m invändigt och 8m brett invändigt för att rymma 4 boxar med råge och godkänd gång
 
Istället för två plattor på mark kommer det bli en platta på mark och ett betongvalv, jag vet inte om det är billigare.
 
Det går nog med ett trävalv också men jag skulle gjuta det av brandskyddsskäl om inte annat.
Det lär gå lite mer betong än vad det hade gjort till en platta men man slipper isoleringen å andra sidan.
Frågan är om det går att få tag i/låna/hyra formmatrial.
Kvarsittande form förefaller vara svindyrt
 
Redigerat:
Man bygger formen av trä som man sedan river och bygger stommen till garaget med...hur enkelt som helst...
PMa mig om du vill få mer info....
 
Du får tänka på att takhöjden måste vara 1,5x hästens mankhöjd vilket kan bli 2,5-2,6m för vanliga ridhästar.

Edit: + bädden, dvs 5-10cm ytterligare
 
Redigerat:
Enk Projektet skrev:
Man bygger formen av trä som man sedan river och bygger stommen till garaget med...hur enkelt som helst...
PMa mig om du vill få mer info....
Skriv gära om det här eller i en ny tråd. Jag tror det är många som skulle vara intreserade av det.
"normalt" bygger man ju bjälklag av trä men med golvvärme osv så har ju faktiskt betong sina fördelar plus då brandskyddsvinsten
 
Jag ska se om jag hittar några bilder på hur jag gjorde...

Men jag använde reglar på högkant som jag sedan skruvade OSB på.....gjorde ursparingar med cellplast så att det blev bärande balkar....
Spännvidden är 5m.....efter betongen hade brunnit klart rev jag formen och använde matrl till stommen...cellplasten hade jag plastat in så även den tog jag bort och använde när jag gjorde plattan till garaget.....
 
Här ser man lite hur det blev.....

P3230034.jpg
 
Snyggt
 
Vart vänder man sig för att kunna få en ungefärlig prisuppgift?
Valfri snickarfirma eller lär man gå till någon byggnadskonstruktör eller liknande som kan sånt där med valvberäkningar och konstruktioner för att få ett hum om byggkostnad?
Hur avancerade ritningar behöver dom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.