Är på gång att bygga ett garage med ovanvåning.
Efter att ha läst massor av trådar om lättbetong och lättklinker faller nu valet på lättklinker eller i folkmun lecablock.

Kan det vara en bra konstruktion med 19cm lättklinker + 10cm cellplast med puts?
Inbillar mig att det ska ge en hyffsat välisolerad garagevägg. En del av långsidorna på detta tillbygge kommer vara under marknivå till 2/3-delar.

Inte ska det väl behövas någon luftspalt mellan lättklinker och cellplast?
Båda materialen är ju oorganiska.
Garaget kommer hållas någorlunda varmt och det kommer bara sällan finnas en blöt bil där i.
Väggarna på "lägenheten" ovanpå kommer få 280mm isolering, hoppas det räcker mer än väl med nya krav på denna tillbyggnad (15,6x8m i Göteborg)


Sektion av garagevägg som visar 19 cm lättklinker med 10 cm cellplast och putsisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,

Har genomfört något liknande. I mitt fall också delvis under mark med Lecaväggar (25cm)

Min lösning blev pordrän/motsv under mark och över mark accepterar jag att isolering blir måttlig. Muren slammades på utsidan.

Ett förslag från murarna var att fylla upp med Lecakulor istf pordrän och grus men det blev väl dyrt.

Mvh
jonas
 
Min tanke var att ha typ puts och 100mm cellplast på hela grunden och sedan platonmatta eller liknande på alla dom bitarna som hamnar under mark.
Verkar finnas minst hundra sätt att göra fel, och minst hundra materialval som är fel om man följer trådarna här.
Vill inte bygga någon riskkonstruktion. Men det är klart... Även om man gör rätt idag så kanske det är en riskkonstruktion om några år. :- (
 
Det är inte lätt. Jag var också tvekande men kom fram till att pordräns lösning kändes vettig. Se Isodrän (variant/konkurrent) för isoleringsvärden vid olika konstruktioner. Jag har ingen fuktspärr i tvärsnittet [inne-puts-mur-slamning-prodrän-markduk-grus] och änsålänge har jag inte sett några bekymmer på insidan (1½ år bara för all del). Målade med asfalt längst ner bara.

Min uppfattning blev att pordrän/motsv ger ungefär samma isolering i undermarkfallet som cellplast hade gjort. Dock känns cellplast lurigt under mark (ingen dränering).

Kan nämna att jag har en stump mur (mot jordkällare) som inte har någon isolerskiva. Där lade murarna ett "vattentätt" slamningsbruk och utanpå målade jag med asfalt hela vägen upp till mark. Funkar det med.

Tänk förövrigt på att muren ska klara marktrycket. Mina murare gjöt några betongpelare i min mur.

Får förövrigt ge tummen upp till storleken på bygget!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.