Hej!
Jag och min sambo ska bygga hus och garage. Men vi var inte så smarta och kolla vad som gäller när man ska bygga garage innan. Vårt kommande garage kommer vara 52kvm inomhus och över 50kvm måste man ha oljeavskiljare vilket vi inte hade koll på, dumt jag vet. Nu till min fråga, kan man bygga ett förråd i garaget så själva garagets yta blir mindre ? Isåfall måste man ha dörr utifrån in till förrådet eller räcker det att man har en dörr inne från garaget in till förrådet ?
 
  • Gilla
bygging_1919
  • Laddar…
Är det alltså tillgänglig golvyta inomhus som är skillnaden mellan avskiljare eller inte? Jag skulle öka tjockleken på vägarna med 7 cm. Klart. Då får ni bättre isolering också. Eller så installerar ni helt enkelt avskiljare.
 
Har skrivit detta innan.
Mitt garage i suteräng under mitt hus är på 70 kvm och byggdes klart i höstas.
Fick blankt nej till brunnar.
Ringde och undrade varför och fick till svar att så bygger man inte.
Frågade igen varför och dom hade inget bra svar utan hänvisade till miljö och hälsa.
Samma fråga till dom och samma svar, så gör man inte.
Efter mycket diskussioner så ville jag ha ett skriftligt svar på varför och vad dom grundade sitt svar på.
Fick då tillbaka att man bör inte ha det men om man installerar så kunde dom inte ställa några krav på oljeavskiljare då kostnaden inte var försvarlig till ett enskilt privatägt garage.
Om utsläpp skulle ske skulle det kommunala vatten verket kontaktas.
Nu sitter tre brunnar besiktigade och klara.
En under varje bil och en som delas av vasken och frånluftspumpen .
Skönt att ha rinnande vatten i garaget om man blir skitig.
Pannan som kan höras lite står också bra under ett gjutet valv så hörs den inte upp och är lätt att byta så småningom.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.