Hej,

Jag håller på att bygga ett garage i LECA på gjuten platta. Nu är plattan gjuten och klar, gjorde allt själv förutom schaktning och köpte färdig betong. Det hade jag aldrig fixat utan all information jag har fått här på forumet, tack för det!!

Nu ska jag snart börja mura upp garaget och har ett par frågor:

1. Hur har ni placerat LECA-blocken i förhållande till plattan? Kant-i-kant eller sticker de ut en liten bit (och hur mycket i så fall?). Jag tänkte sätta de kant-i-kant men har tycker att det ser ut som om de sticker ut en bit på många ritningar jag har hittat på nätet...

2. När man sedan ska putsa garaget hur gör man för att få det snyggt i nederkant? Sätter man en vågrät avdragslist precis under det nedersta LECA-skiftet eller gör man det helt på "frihand"?

Tack på förhand!,
Calle
 
F
Anledningen till att hänga ut den lite är att vatten som rinner på fasaden aldrig landar på plattan och kan inte leta sig in i garaget i bruket mellan plattan och lecan. Skall det återfyllas så mycket att kanten mellan platta och lecan blir dold så kan du dra på kallasfalt sen nån platonmatta och utvändigt putsa mot en övre permanent avslutningslist på platonen som placeras i den tänkta markhöjden ungefär.
 
Tack för svaret!

En följdfåga, om man sätter blocken kant-i-kant och sedan gör ett putspåslag på 10mm så blir det ju naturligt ett litet överhäng, räcker det?

Anledningen till att jag frågar är att garaget ska byggas ihop med grannens och om jag låter blocken sticka ut så blir det inte en jämn övergång.
 
F
chagenfeldt skrev:
Tack för svaret!

En följdfåga, om man sätter blocken kant-i-kant och sedan gör ett putspåslag på 10mm så blir det ju naturligt ett litet överhäng, räcker det?

Anledningen till att jag frågar är att garaget ska byggas ihop med grannens och om jag låter blocken sticka ut så blir det inte en jämn övergång.
Ja du... det vågar inte jag svara på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.