Fantastiskt bra forum jag hittat, tänkte tråka er med lite frågor.

Jag står i begrepp att bygga ett dubbelgarage.
Plattan får jag gjord av firma då jag bytt det mot en bil!!! :) värd 45 000 kr.
Isolerad med vattenburen golvvärme ca 50 kvm.

Nu har jag tidigare bytt panel på mitt hus till en liggande stock panel, vilka tillverkare är flexibla i er erfarenhet, att byta den annars så ofta stående panelen?

Jag har fått massor med feedback på Arlanda, Lövånger och Björkliden. Har någon erfarenhet av http://www.jorntra.se/ som har garage i "min stil"

Jörnträ´s dubbelgarage med förråd tilltalar mig men bredden är 6,12. Är det för lite?

Kan man, i er mening, installera golvbrunn och ansluta till stenkista? Det bör ju inte bli mängder med vatten.

Hur långt kommer man med en luft/luft pump till garaget? Det är en hel del mer jobb att ansluta pannan i huset med vatten.
Luft/luft med elradiatorer som back up, är det försvarbart?

Tack på förhand // Patrik
 
6.12 är för smalt enligt min uppfattning. Ta två bilar på ca 1.90 styck det gör 3.80.
väggarna tar minst 40 cm. det ger alltså bar 1.90 för mellanrummet mellan bilarna plus att du ska kunna öppna dörrarna. Dessutom finns det väl en liten risk att det kan hamna lite saker längs väggarna?

Jag skulle säga ca 8 meter brett. tar man det gånger 6.5-7 meters djup så får man plats för någon garderob eller en mindre bänk längst fram om man inte har för långa bilar

Mitt bästa tips i detta fall är att du tar och slår ned några käppar och spänner snören mellan motsvarande garagets innerväggar. Sen kör du "in" bilarna och ser vad som känns bra
 
Hur långt kommer man med en luft/luft pump till garaget? Det är en hel del mer jobb att ansluta pannan i huset med vatten.
Luft/luft med elradiatorer som back up, är det försvarbart?
Vi ska ha så i vårat garage med en luftvärmepump & oljeelement som backup vid extrem kyla. Sen om det funkar e det lite för tidigt att yttra sig om. Vi har inte flyttat in ännu. Men jag hoppas att det e värt det. :)
 
Tack för svaren.
Har idag pratat med kommunen. Det är tur att de inte är ett företag, de skulle gå i konkurs på en månad! Byggchefen, som är den enda som beviljar bygglov, är på semester 4 veckor. I receptionen säger dom att när han kommer tillbaka har han så mycket så jag kan räkna med att ha mitt bygglov klart i Oktober........ DET är service! :-/

Gällande bredden så har jag nu stakat ut garaget. Finns det regler hur nära huset man får/bör lägga garaget?

Värmepump kanske känns lite "overkill" men de ska vara effektiv så länge man inte kör AC på sommaren och "eldar upp" hela förtjänsten.
 
Kraven på askiljare lär variera mellan kommunerna så kolla för säkerhetsskul med din egen
 
Jo den har jag lärt mig den bittra vägen.

Antingen skriftligt eller spela in telefonsamtalen. Detta ska vara tillåtet så länge du bara spelar in din egna samtal som privatperson
 
Otroligt tacksam för alla tips.

Bygget börjar ta form i huvudet i alla fall.

Tycker ni att garaget ska ligga i linje med huset?

Jag kan tro att det blir snyggast.
Huset är 6 meter på gaveln och jag vill inte ha garaget "sticka ut" bakom där jag har en altan. På framsidan är det också begränsat med utrymme ( Jag bor i Stockholm :) )

Räcker ett djup på 6 meter på garaget?

// Patrik
 
dubbelgarage på 7x11 m
garagedel på 7x7m

tycker det är kanon, känns som man inte vill ha mindre iaf !

..//N
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.