Tjena, ny här och behöver råd.

Jo, håller på och bygger om mitt garage och skulle vilja höja underarmarna på 5st takstolar 35-40cm så jag får lyft höjd för bilen. Garageplattans yttermått är bredd: 720cm längd: 940cm

Är fackverktakstolar c-c 1200mm som har dim: underarm 120x45, överarm/sparr 145x45 och diagonaler 70x45. Taklutning 15 grader, råspont och tegeltak, snözon södermanland.

Innetaket är isolerat och skivat mot överarmarna/sparrarna så underarmarna är synliga i garaget.

angående höjningen av underarmarna så har jag funderat på flera olika alternativ.

1. Höja/byta ut underarmen till 145x45 och låta resten vara i befintlig dimension.

2. Höja/byta ut underarmen till 145x45 och sen förstärka hela takstolen så att jag bygger en likadan som jag skruvar fast i befintliga takstolen.

Bifogar en enkel skiss på befintliga takstolar.

Långt inlägg och hoppas nån kan ge mig ett bra svar så jag kan fortsätta bygga.

Tack på förhand

Mvh.
 
  • Handritad skiss av en takstol med angivna mått och taklutning för garageombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilar inte underarmen på ytterväggen? Då spelar väl ingen roll vad du byter den till, du får samma takhöjd.
Bygga om eller byta takstolar tror jag på alt växla av ett antal takstolar så du kan öppna till nock där lyften står
 
Underarmarna vilar på ytterväggarna ja, tanken va och kapa den gamla underarmen så den biten som vilar på ytterväggarna blir kvar och nya underarmar monteras 30-40cm högre upp.

varför får jag inte högre takhöjd då?
 
Jaha då förstår jag hur du menade. Hur en sådan lösning fungerar och hur takstolen påverkas kanske någon här kan räkna på men lasten vill ju trots det hamna på ytterväggen så nya underarmen borde ju sitta ihop med den gamla biten på väggen
 
Nej, så kan du tyvärr inte göra. En fackverkstakstol måste ses som en helhet. Du kan byta ut enskilda stänger till grövre dimensioner, men inte förändra deras inbördes lägen. Du har två alternativ: 1) Göra ett taklyft och förlänga ytterväggarna på höjden eller 2) Byta ut nuvarande takstolar mot en annan typ. Nya takstolar kan placeras mellan de nuvarande och sedan kan diagonalstänger och underramar (obs stavningen) tas bort medan överramarna sitter kvar utan egentlig funktion.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.