Skall bygga ett 40 kvm garage och håller på med schakt och grävning som jag lejt bort. De som gör det skall endast padda krossen och sedan måste jag göra det sista själv inför en L- blocksplatta inkl vattenburen värme - kommer bli 400 tjock. Är det lämpligt med 0 - 8 makadamm eller vilken storlek är lämpligigast som sista fas innan grunden läggs på? Är det svårt att göra själv - tydligen en hel vetenskap enligt de jag pratat med hitills. Hur tjockt skall det sista skiktet vara (50?).//R
 
Är det för grov kross att lägga ut kantelementen på tycker du?

Jag använde 8-12 under plattan och det var tillräckligt fint för att lägga ut kantelement och isolering på.

Behöver du ett finare material ovanpå tycker jag du ska ta något som inte börjar från 0 eftersom det inte är kapilärbrytande. Du behöver bara lägga ut så mkt som du tycker du behöver för att få det tillräckligt jämnt.
 
Ok- men vad pratar vi om i cm (5?) eftersom det behöver väl paddas in i krossen som är 16 - 32 nu och därmed kommer det försvinna en del, eller? De jag pratat med hittills tycker att det är ett väldigt svårt jobb och att man skall leja bort det till proffs. Är det så svårt och vad tycker du man skall tänka på som gjort det - tycker allt känns klockrent när man gjort det men när man står inför ngt första gången är det inte lika lätt.//R
 
När man har tillgång till lastbilar och grävare och ska lägga makadam säg 20cm för en grund så är det vettigt att börja med några lass grövre kross som 16-32 och sedan avsluta med de sista 5-10cm lite finare, men när jag beställde grävning så tog jag den dimension som jag ville ha överst så att jag inte skulle få detta problem. Nu måste du ha dit en lastbil till och ska du skotta ut det för hand? Du bör nog även packa detta sista också, det räcker dock med en lätt vibb på 100kg.

Ska man bygga en garageplatta med samma standard som en husgrund så är det mycket att tänka på.

ALL information finns på detta forum, så mitt råd är att lägga flera dagar på att söka och läsa gamla trådar.
 
Ok - tack för svaren. Kör med en 250 kg padda nu så det bör bli rätt hårt packat. Skall lägga ett sista lager finare senare och får hyra en mindre padda då - löser sig.//R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.