Nu när vårvärmen sprider sig har bygglusten tagit kraftiga tag i en.

Vi har en stuga utan för detaljplanerat område och efter kontroll med kommunen får jag bygga ett 40km2 garage utan bygglov, ca 4,5'*9m. Detta måste självklart genomföras. :D

Nu till problemet. Garaget får inte vara högre än 4m och då jag vill bygga ett riktigt mekgarage med saxlyft (tack för tipset i en annan tråd på detta forum) behöver jag högt i tak. dvs. att vanliga takstolar inte fungerar.

Planen är att göra så mycket som går själv, gjuten platta. Huset måste vara i trä, sadeltak, rödmålat med vita knutar för att passa in i området.

Har ni några tipps och råd hur jag kan bygga? ritningar?

MVH/
Bernhard
 
Är det inte bättre att söka bygglov, för ett mer kompromisslöst garage ?
Jag har svårt att se hur man ska få till den invändiga takhöjden, med ett sadeltak, utan att det blir nätt med en bil upplyft,
Om det inte går att gräva ner en bit, det skulle väl funka, på en kuperad/sluttande tomt åtminstone
 
Även om jag är byråkrat är jag för att det skall drabba andra ;)

Tanken var att slippa allt jox med byggnadslov och dyligt. Ett litet nätt hemma projekt som jag kan pyssla med.
 
Med en saxlyft behövs det en fri höjd på 3 m, för en bra arbetsställning. En saxlyft har sina begränsningar, det går ju inte att gå in under.
En tvåpelar lyft ger större möjligheter, men den kräver 3,4 m fri höjd, för att klara de flesta jobb.
Hur blir det om du inte använder takstolar, utan har en stor limträbalk ( eller järnbalk) i nocken och takåsar med låg lutning. Då bör du klara höjderna för att få in en tvåpelarlyft.
 
  • takasar4[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för tipsen!

Vist vore en tvåpelar lyft en dröm. Hur kraftiga dimensioner måste en nockbalk vara om den skall sträcka sig 8-9 meter.

I tidningen "gör det själv" hade de en artikel där de använde balkar som såg ut som A utan mellan balken. De stadgades med träbjälkar och kunde byggas in. Det vore smidigare om jag kunde arbeta med trä.

/bernhard
 
Ha bara balk över liften, vanliga takstolar på resten. För att få mindre dim. på balken.
En koll i tabell säger: INP240 klarar spännvidd 5 m (6597 kg).
INP280 klarar spännvidd 6 m (8368 kg).
 
Kan du förklara mera?

Är det en limträbalk du menar?
Har du ett bra förslag på hur jag skall leda krafterna ner till golvet?
 
Redigerat:
Efter lite googlande hittade jag en reff till metallbalk.
 
Efter "com borts" driftssäkerhet och en kortaren konferens är jag tillbaka.

Tack grävaren du har gett mig mycket att fundera över.

/Bernhard
 
Mikael_L
grävaren skrev:
Ha bara balk över liften, vanliga takstolar på resten. För att få mindre dim. på balken.
En koll i tabell säger: INP240 klarar spännvidd 5 m (6597 kg).
INP280 klarar spännvidd 6 m (8368 kg).
Och var ska lasten från balken tas upp?
På groteskt kraftiga takstolar bredvid?

Jag tror nog att saxtakstolarna som du länkade till sist är en bättre väg.
 
Bernhard skrev:
Nu när vårvärmen sprider sig har bygglusten tagit kraftiga tag i en.

Vi har en stuga utan för detaljplanerat område och efter kontroll med kommunen får jag bygga ett 40km2 garage utan bygglov, ca 4,5'*9m. Detta måste självklart genomföras. :D


MVH/
Bernhard

Jalla vad stort! 40 km2??:eek::eek:

:D:D
 
Om du skulle fundera på en tvåpelarlyft, är det bra att förbereda detta innan gjutning.
Det behövs ett kabelrör till anslutningskabeln vid vänster pelare och ett kabelrör mellan pelarna. Det underlättar också om montageplattorna till pelarna kan gjutas fast. De brukar vara 400 x 600 mm, 15 mm tjocklek. Fäst med grova bultar och svetsa i armeringen.
 
Hej

Planen är att ta en sak i taget. Även om dina argument är bra så vet jag inte vilken pelarlyft jag har råd att köpa i slutändan. När jag inte funderar över mitt eget garagebygge följer jag trådarna med tipps om hur man kan bygga billigt.

Tack för hjälpen. Ditt förslag med saxstolar mar en mycket bra ide.

/Bernhard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.