Vi har precis flyttat in i nybyggt hus med kallgarage och tänker att isolering + OSB & gips av den byggnaden blir lagom stort projekt som inte är alltför kritiskt om det skulle bli någon miss med det estetiska.

Till väggarna blir det 120 mm isolering med ångspärr, OSB och gipsskiva - så långt allt gott även om jag inte har fått helt klart för mig ännu om de två skivorna skruvas upp med samma skruv eller om OSB egenligen ska skruvas upp först och därefter gipsskivan med en andra omgång skruv. Förtydligande där tas tacksamt emot!

För taket blir det samma upplägg men endast enkel gipsskiva. Där är jag mer osäker på lämpligt tillvägagångssätt dock. Med 120 cm mellan takstolar var jag inne på att sätta extra 45x95 reglar mellan dessa och därefter spika upp 28x70 glespanel med 30 cm mellanrum. Blir 45x95 reglarna både onödig utgift och onödig arbetsinsats och att det egentligen räcker att spika glespanel enbart på takstolarna?

Tack på förhand!
 
sunnis
OSB/Plywood skruvar du upp med skivskruv, blir inte bra med gipssskruv. Först sätter du OSB, sen gips.

Men för väggarna rekommenderar jag att du kör 120mm isolering, plast och sedan ett installationsskikt med 45x45 som är förskjutna eller horisontellt monterat med isolering för att bryta köldbryggorna. Så drar man all el installationsskiktet Som isoleras.

För taket räcker det gott och väl att montera 28x70 med cc 30 direkt på takstolarna och sedan gips.
 
Och i ett garage:

Glöm inte att du inte kan få för många eluttag. Max 2 meter mellan varje dubbeluttag.Jag skulle gärna sätta ett mitt i taket om det är dubbelgarage. Så smidigt.

Då du ändå ska dit med elektriker, in med en ny central och laddare för elbil på samma gång.
 
sunnis sunnis skrev:
OSB/Plywood skruvar du upp med skivskruv, blir inte bra med gipssskruv. Först sätter du OSB, sen gips.

Men för väggarna rekommenderar jag att du kör 120mm isolering, plast och sedan ett installationsskikt med 45x45 som är förskjutna eller horisontellt monterat med isolering för att bryta köldbryggorna. Så drar man all el installationsskiktet Som isoleras.

För taket räcker det gott och väl att montera 28x70 med cc 30 direkt på takstolarna och sedan gips.
Tack för snabbt svar!
Så OSB skruvas upp med skivskruv, i reglar och sen skruvas gipsskivan upp därefter med gipsskruv - som man då drar hela vägen in i regeln fortfarande antar jag?

Elen är tyvärr redan dragen i 120-skiktet så får bli utan installationsskikt den här gången.

När den drogs in @Appendix så är det klart med central och laddare redan ja! :) Kanske något snålt med vägguttag jämfört med din rekommendation dock men får gå.
 
A
N Neumank skrev:
som man då drar hela vägen in i regeln fortfarande antar jag?
Jag bryr mig aldrig om var regeln är när jag gipsar på osb/plyfa, men viktigt att man lägger omlott. Snart kommer ngn att skälla på mig, gipset ska minsann skruvas i regeln också;)
 
Tomture61
Vid dörrar / fönster rör det sig alltid så du kan välja själv , skarven mitt i öppningen på ngn av skivmaterialen .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.