Har ett garage med 2,5kvm kabel in antar att det är 16amp säkring.
Ska koppla en undercentral till en Relaxdel som ja har, där sk ja ha bastu (8kW), VV beredare, Golvvärme El och så det vanliga med lite lampor o uttag.
Övrigt i garaget har ja bara lyse o lite uttag inget som tar större belastning!!
Är detta rätt storlek på kabel och säkringar??
Drar 2,5kvm till undercentralen!!
Räcker 2,5 kvm kabeln till garaget eller kommer den smälta bort??
 
Mikael_L
Det kan vara för litet!

För det första, visst menar du en trefasmatning? Annars är det direkt kört.

Fler frågor och funderingar:
Ska du ha undercentral finns det många elektriker som anser att den måste kopplas med minst 6mm2.
Använder du TN-C-system, dvs fyrledarmatning är minsta tillåtan area för PEN 10mm2, dvs du måste dra en 4x10mm2.
Skippar du UC får du antagligen vissa problem att gruppera ut lasterna på bra sätt.
Hur lång blir kabeln mellan matande central och UC?
Hur mycket effekt är VVB på? enfas/trefas?
 
Kabeln kommer nog inte smälta men 16A säkringarna kommer nog inte hålla så mycket. På varje 16A säkring kan du klämma max 3600W (11040W på trefas alltså) och bastum tar till att börja med 8000W, sen ett elgolv tar i runda slängar 100W per m2, VVB tar ju några watt och sen beroende på belysning osv så ramlar det på. Du kommer ligga på gränsfall om du får till en jämn fördelning över faserna och beroende på hur stort värmegolv du har, under förutsättning att matningen till garaget är 3X16A, är det bara 1X16A så är det kört.
 
Jag skulle nog bli ledsen i ögat med 2.5 mm2 på allt det där.

//Patrik
 
Mikael_L
Personligen skulle jag inte tvekat en sekund att gräva ner en 5g6 mm2 N1XV eller möjligen en EKKJ 4g6+6, vi snackar ändå en UC i ett relativt elintensivt garage. En enda liten sak till i belastningsväg så börjar säkringar poppa.

Och då blir alla andra frågeställningar lösta per automatik. ;)
 
Belastningen på bastun är 8000/1,73 * 400= 11,6A så några andra större belastningar blir inte aktuellt, du skriver inte ut så mycket info om VVB och golvvärme, vad tar de? Sen är ju nästa fråga vad du har för huvudsäkring till hela huset, har du bara 16A så lär du få handla ett par paket säkringar när du ska basta om du har lite annat igång samtidigt (värme, spis, tvätt och tork kanske).

Drar du femledarsystem (TN-S) är det ok med 2,5mm2 annars är det minst 10mm2 som gäller som sagt om du ska ha PEN. Oavsett vilket så gillar jag inte 2,5mm2 till centraler om det inte är någon gammal anläggning där man inte kan ändra på det, men man får ju veta att det begränsar en hel del.

Som Mikael_L skriver hade en N1XV 5G6 till centralerna löst de flesta problemen.
 
Tack för visat interesse!!!
Jag ska nog försöka förklara mig igen, Har en matar kabel från huset tror det är 2,5 kvm kabel (kan kolla senare) till centralen i garaget som har 16 amp säkring. Vidare från den centralen har jag dragit 2,5kvm tre faser till ytterligar en central för att inte få så mycket långa kablar, där sätter vi en central med jordfelsbvrytar oxå, sedan drar vi till bastun 8kw, El golvet,20kvm, VV beredaren 1kw och så!!
 
Om vi säger du ligger på ca 80-100w/m2 på golvvärmen så har du runt 1600-2000W på den, alltså 7-9A på den fasen, lägg sen till 11-12A på bastun så ser du själv var det är på väg........
 
I mina beräkningar så blir det för mycket, du kan räkna med att 16A säkringen som matar kommer att poppa med jämna mellanrum. Minst 3X20A hade jag sett till att mata med. Hur stora säkringar har du till hela fastigheten i mätarskåpet? Är dom bara på 16A är du tvärrökt, är dom på 20A så gränsfall.
 
Behöver jag alltså fetare kabel ut till den första centralen i garaget och sedan kan ja gå med 2,5kvm till den andra centralen och därifrån till bastun osv??
Bastu, VV beredare, Golvet går på egna grupper ,,, men det kanske inte spelar någon roll för den totala belastningen!!??
 
Redigerat:
Mikael_L
Det känns som lite överkurs med en UC till i garaget, jag skulle nog bara dra några nya grupper från befintlig central.


Förövrigt, vedeldad bastu drar ganska lite ström. :D
 
Högst troligt ja, du kan behöva 6mm² även mellan centralerna i garaget.
Hur lång är kabeln mellan husets central och garagets central, och sedan till bastucentralen?
Vet du din förimpedans och kan uppskatta längden på kabeln mellan mätarskåpet och husets central?
 
För en gångs skull ett fall där det inte bör råda någon tvekan om råden 5G6 till garaget.
 
Finns det strömvakter som "växelvis fördelar" strömmen? Alltså som upptäcker att elgolvet och bastun, och/eller bastun och varmvattenberedaren vill köra samtidigt, och då kör elgolvet och varmvattenberedaren några sekunder och sen växlar till att köra bastun några sekunder fram och tillbaka?


Annars kan man ju ha en strömvakt som bara helt enkelt dödar elgolvet och varmvattenberedaren när bastuaggregatet verkligen drar ström.

Golvvärmen har väl förhoppningsvis såpass stor tröghet att det inte hinner bli iskallt till man ska kliva in i bastun. När man väl är i bastun så har man väl fått upp värmen så att termostaten styr bastun av och på, och då räcker kanske tiden termostaten är i av-läge till för att hålla igång varmvattenberedaren och elgolvet. När man bastat färdigt slår man ju av aggregatet, och då har man full fart till varmvattenberedaren så att varmvattnet inte tar slut om ett par personer ska duscha på rad / samtidigt...

Strömvakter är å andra sidan kanske skitdyra att köpa?


OBS, ovanstående gäller BARA om det är riktigt dyrt/krångligt att byta till grövre kabel till garaget!

P.S. om du drar in en ny kabel så kan du ju behålla den gamla, den kan vara användbar t.ex. för att kunna tända garagets utebelysning från huset eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.