Hej

Då har man kommit till garaget!!

Har skissat på Dubbelgarage till tomten där även ett Domherren från fiskarhedenvillan ska stå. Tar gärna emot förslag på ändringar / tillägg gällande fördelning av golvytan garage/förråd och annat man kan tänka på som ska in där :)

Kommer oftast att stå en bil i garaget men vill kunna få plats med två vid behov.
 
  • Garaget.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måtten tycker jag ser bra ut, en lagom fördelning och inte för trångt framför och bakom bilarna.

Kanske en bra ide att flytta golvbrunnen mer mot porten eller mot väggen till förrådet så den inte hamnar mitt under bilen. Har den själv ungefär i mitten och allt jag tappar rullar in under mitten på bilen på grund av fallet.

Eftersom du har öppet in till förrådet längs ena långsidan kanske det (om det funkar med tomt, placering mm) skulle vara bra att ha fönster på den sidan istället för att kunna tex sätta hyllor på väggen utan att blockera öppningen till förrådet. Dvs sätta hyllor där du har fönster nu och fönster på vänster vägg istället.
 
Ditt garage är större än mitt hus...
 
Ungefär som jag har tänkt mig mitt garage som jag precis påbörjat!

Jag tänker lägga två långa rännor i golvet under bilarna och en golvbrunn med vattenkran vid porten. Då kan man ju lätt komma åt vatten när man tvättar.

Vad är för och nackdelar med en bred port i stället för två? Det är något jag funderar på.
 
Som jag ser det, i vart fall i Norra norrland så kyler du ut garaget ännu fortare om du hissar upp en hel vägg, dessutom skulle jag nog gissa att 2 mindre portar är billigare än en stor.
Är det inte litet? Ett garage kan aldrig bli för stort! ;)
Beroende på plattans konstruktion så kan det vara smart att kolla vilka standardmått som finns på L-balk. Vill minnas att <9 meter är standard, och inga problem, men det kan vara värt att kolla.

Kom ihåg att tänka på uttag o belysning i massor. Sätt inte lysrören ovanför biltaket, där gör det ingen nytta, väggar är bäst.
Kan vara smart att se till att det någonstans finns en ögla om du skulle vilja lyfta något... Det kan ju tex röra sig om en åkgräsklippare, släpvagn eller motor...
 
Jag körde på stor vikport, öppnas åt två håll så det är bara att öppna den halvan man skall in i. Nackdelen är att den är manuell. Med motordrift är den riktigt dyr, men manuell är billig, ca 25 000:- för 5x3,2 m (bxh) förberedd för motor och med bra u-värde. Motordriven går loss på mer än det dubbla...
 
Vädra ut värmen ser jag inte som något problem. Inte ofta men öppnar stora porten för att köra in och ut bilen. Ska man bara in i garaget går man via förrådsdelen. 5m stor port är snyggt och praktiskt. Fint köra in bilen mitt i garaget, mycket utrymme på sidan att hålla på då!!

Ska se över hur brunnen placeras så det blir bra. El blir att planera in när stomme och tak är på plats. Garaget ska upp tätt så jag kan ha det under tiden jag bygger huset bredvid. Blir ett Domherren från Fiskarhedenvillan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.