Hej!

Skulle köra igång gasolgrillen men det går inte att öppna gasolflaskan, när jag skruvar loss slangen med regulatorn från flaskan pyser det gas ut??

Vad kan ha hänt och hur ska jag gå tillväga?
 
wildeside
Byt flaska när det slutat pysa
 
wildeside wildeside skrev:
Byt flaska när det slutat pysa
Men flaskan är ju i princip ny, ska jag tömma hela flaskan då?
 
Totte_S
Du har inte vridit kranen åt fel håll då? Så den är fullt öppen?
Kranventiler skall aldrig ställas i fullt öppet läge. Man öppnar fullt, sedan stänger man 1/4-1/2 varv så att man känner på vredet att det är öppet.
Om inte det är felet så håller jag med ovanstående - ställ tuben pysande utomhus på en öppen yta och övervaka den tills den slutat pysa. Då byter du den.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Du har inte vridit kranen åt fel håll då? Så den är fullt öppen?
Kranventiler skall aldrig ställas i fullt öppet läge. Man öppnar fullt, sedan stänger man 1/4-1/2 varv så att man känner på vredet att det är öppet.
Om inte det är felet så håller jag med ovanstående - ställ tuben pysande utomhus på en öppen yta och övervaka den tills den slutat pysa. Då byter du den.
Nae, jag brukar aldrig ställa den i fullt läge utan enbart öppna 1/4-1/2 varv och den är inte ställd i fel läge.
okej, då får jag göra så. Tack för info!
 
Du har en 11/13kg flaska med regulator från ”sidan”?

Då är din regulator sannolikt kass. Ta bort slangen ut från regulatorn. Om det inte pyser på utloppet så byt regulator.
 
Totte_S
villa21 Isakph skrev:
Men flaskan är ju i princip ny, ska jag tömma hela flaskan då?
Har du nyligen köpt den skulle jag reklamera den och försöka få en ny.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
wildeside
Måste gå att få en ny flaska där du köpt/bör flaskan om nu kranen är trasig. Antingen så låter du flaskan tömma sig själv eller så sätter du tillbaks regulatorn o kör cowboy stilen o tar lämplig tång o tvingar upp ventilen med hopp om att inget oförutsett händer.
 
redarn redarn skrev:
Du har en 11/13kg flaska med regulator från ”sidan”?

Då är din regulator sannolikt kass. Ta bort slangen ut från regulatorn. Om det inte pyser på utloppet så byt regulator
Har en primgaz som är blå på toppen, säg att det inte pyser på utloppet och jag byter regulatorn, ska det göras samtidigt som det pyser ut från flaskan?
 
villa21 Isakph skrev:
Har en primgaz som är blå på toppen, säg att det inte pyser på utloppet och jag byter regulatorn, ska det göras samtidigt som det pyser ut från flaskan?
Pyser det även när flaskan är åtskruvad? I så fall har jag missförstått och flaskan är trasig och ska absolut inte användas.

Pyser det INTE när flaskan är stängd och regulatorn borta (som när du köpte flaskan) så byt regulator med stängd flaska. Öppna den sedan.

Kom ihåg att gasol är tyngre än luft och "flyter" som vatten ett tag. Arbeta därför inte i ett "hål" utan på minst platt mark utomhus.
 
redarn redarn skrev:
Pyser det även när flaskan är åtskruvad? I så fall har jag missförstått och flaskan är trasig och ska absolut inte användas.

Pyser det INTE när flaskan är stängd och regulatorn borta (som när du köpte flaskan) så byt regulator med stängd flaska. Öppna den sedan.

Kom ihåg att gasol är tyngre än luft och "flyter" som vatten ett tag. Arbeta därför inte i ett "hål" utan på minst platt mark utomhus.
Ja precis, det pyser ändå när jag lossar lite på regulatorn på tuben fast den är stängd. Och sedan när jag drar åt regulatorn igen slutar det pysa. Jag bor i ett villaområde med massa hus bredvid, känns ju inte som jag kan tömma den här samtidigt går det ju inte direkt att flytta på den.
 
villa21 Isakph skrev:
Ja precis, det pyser ändå när jag lossar lite på regulatorn på tuben fast den är stängd. Och sedan när jag drar åt regulatorn igen slutar det pysa. Jag bor i ett villaområde med massa hus bredvid, känns ju inte som jag kan tömma den här samtidigt går det ju inte direkt att flytta på den.
Ett litet kort tag kan det pysa tillbaks från regulatorn (sekunder om du inte har ett jättelitet flöde).

Om kranen på toppen är ordentligt stängd så pyser det fortfarande när du demonterar regulatorn?

----

Edit: är flaskan gammal men full eller är den nyköpt? I så fall, hur fick du hem den?
 
redarn redarn skrev:
Ett litet kort tag kan det pysa tillbaks från regulatorn (sekunder om du inte har ett jättelitet flöde).

Om kranen på toppen är ordentligt stängd så pyser det fortfarande när du demonterar regulatorn?

----

Edit: är flaskan gammal men full eller är den nyköpt? I så fall, hur fick du hem den?
Jag byte ut min gamla på byggmax för ca 2v sen mot en påfylld sedan transporterade den i bilen fastspänd i bältet, stående givetsvis.
 
villa21 Isakph skrev:
Jag byte ut min gamla på byggmax för ca 2v sen mot en påfylld sedan transporterade den i bilen fastspänd i bältet, stående givetsvis.
Om du inte använde verktyg för att skruva i regulatorn är det jättekonstigt om den (edit: den avser kranen på flaskan) nu är trasig.

Du har en sådan här regulator och koppling i brons/mässing på flaskan (fast din flaska är blå)?

Gasregulator med tryckmätare och orange slang, samt bronsfärgade kopplingar och svart gasspisomkopplare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå gasflaskas hals med en brons- eller mässingsfärgad regulator och koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
redarn redarn skrev:
Om du inte använde verktyg för att skruva i regulatorn är det jättekonstigt om den nu är trasig.

Du har en sådan här regulator och koppling i brons/mässing på flaskan (fast din flaska är blå)?

[bild][bild]
Jaa precis, exakt så. Nej, jag skruvade enbart i den för hand och inga verktyg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.